Studie om, at vi alle stammer fra Botswana, møder kritik
Studie om at vi alle stammer fra Botswana møder kritik

Studiet møder kritik af forskere, der ikke mener, at en undersøgelse af levende menneskers DNA er omfattende nok til at fastslå, hvor mennesket opstod. (Foto: Shutterstock).

Går man langt nok tilbage i tiden, er Botswana alle menneskers oprindelsessted - eller hvad?

Ifølge en ny genetisk undersøgelse, som du kan læse mere om på videnskab.dk, stammer alle moderne menneskers forfader fra ét sted i det sydlige Afrika.

Men studiet får nu kritik af forskere, der ikke mener, at undersøgelser af levende menneskers DNA kan afsløre den præcise placering af vores forfædre.

Det skriver magasinet Science.

LÆS OGSÅ: Moderne mennesker opstod måske allerede for 350.000 år siden

Man ved fra fossiler og DNA, at moderne mennesker opstod i Afrika for mindst 250.000 til 300.000 år siden. Men forskerne har ikke været i stand til at præcisere specifikt hvor, fordi de tidligste Homo sapiens-fossiler findes overalt i Afrika, og gamle fossiler ikke er gamle nok.

Den nye undersøgelse har derfor analyseret levende menneskers DNA fra blandt andet jæger-samlere i Namibia og Sydafrika. Men det er ifølge forskere ikke tilstrækkeligt, skriver Science.

I de årtusinder, der er gået siden dengang, har populationer bevæget sig og blandet sig så meget, at man ikke ud fra DNA kan rekonstruere, hvad der er sket for så mange år siden. Der har man i stedet brug for gammelt DNA eller fossiler.