'Tegn en forsker'-studier: 3 ud af 10 børn tegner forskere som kvinder
21 marts 2018

En kvinde i en kittel med et reagensglas i hånden, er tilsyneladende ikke så nemt at forestille sig.

Blandt amerikanske børn findes der stadig en stereotyp forestilling af, at forskere primært er mænd.

Det konkluderer et nyt studie amerikansk studie, der netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Child Development, skriver washingtonpost.com.

I studiet, der er foretaget af forskere i psykologi på Northwestern University i Illinois, har man set på 78 såkaldte ‘tegn-en-forsker’-studier, hvor børn frit er blevet bedt om at tegne en forsker.

Gennemgangen af de 78 studier, der løber fra 1980 og frem, viser, at kun 3 ud af 10 børn tegnede en kvinde, når de skulle tegne en forsker.

På trods af ubalancen, så er 3 ud af 10 faktisk en fremgang, pointerer én af forskerne bag studiet og psykologistuderende ved Northwestern University, David Miller, ifølge washingtonpost.com.

I lignende studier fra 1960’erne og -70’erne var der således endnu færre tegninger af kvinder.

David Miller henviser i artiklen til et kendt studie, der blev udført blandt 5000 skolebørn gennem 1960’erne og -70’erne, og blev publiceret i 1983.

Her var der ikke én dreng, der tegnede en kvindelig forsker. I alt tegnede kun 28 ud af de 5000 skolebørn en kvindelig forsker dengang.

Professor i kommunikation ved Western Michigan University, der ikke har været tilknyttet det nye studie, Jocelyn Steinke, kalder ifølge washingtonpost.com konklusionerne for »vigtige«:

»Det viser, at børns kønsstereotyper af forskere er aftagende i USA over de seneste fem årtier,« fortæller han til washingtonpost.com.

fghs

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.