Stonehenges stenblokke blev muligvis transporteret på slæder smurt med grisefedt

Stonehenges opførsel har længe været en gåde for arkæologer. Nu tyder noget på, at de tonstunge stenblokke er blevet transporteret ved hjælp af grisefedt. (Foto: Shutterstock)

Stonehenge er et imponerende bygningsværk, som i dag, næsten 5.000 år efter det blev opført, stadig er omgærdet af mystik.

Men nu er der muligvis faldet en ny detalje på plads omkring opførelsen af stencirklen.

Fedtrester fra en nærtliggende boplads, ved navn Durrington Walls, er hidtil blevet tilskrevet festmåltider, som er blevet afholdt i forbindelse med byggeriet af Stonehenge.

Men ifølge et nyt studie, lavet af arkæolog Lisa-Marie Shillito fra Newcastle University i England, stammer fedtet ikke nødvendigvis fra måltider.

Det skriver Science Alert.

Ifølge Science Alert, foreslår Shillito i sit studie, at fedtet er blevet brugt som smørelse til slæder, der har haft til formål at transportere de massive stenblokke.

Shilitos studie er tilblevet baseret på en undren om de massive mængder af animalsk fedt, som er blevet fundet ved udgravninger omkring Stonehenge. I potteskår, som blev fundet ved Durrington Walls, var mængden af fedtrester næsten syv gange højere end ved gennemsnitlige arkæologiske fund.

Og det undrede Shillito af en helt særlig grund.

»Jeg ville undersøge, hvorfor der var så meget grisefedt i potteskårene, når vi nu kan se på fund af dyrerester i området, at grise er blevet stegt hele, og ikke er blevet hakket og tilberedt, hvad der ellers kunne forklare de store mængder af fedt i potteskårene,” forklarer hun, ifølge Science Alert.

Det er ikke første gang, at forskere har tænkt i disse baner, og der er før blevet lavet eksperimenter, hvor man har forsøgt at flytte lignende stenblokke med slæder.

Men det er første gang, at arkæologer har overvejet, hvorvidt animalsk fedt er blevet brugt som smørelse for at gøre transporten lettere.

Lisa-Marie Shillitos studie kan findes i det arkæologiske tidsskrift Antiquity.

jsj