Stjæler mågerne også din mad? Tricket er at nidstirre dem, ifølge nyt studie
måger stjæler mad stirre nedstirre

Selvom mågepopulationen generelt er stigende i havnebyer, så er den samlede population faldet med 60 procent mellem 1969 og 2015 som følge af menneskelig aktivitet. (Foto: Shutterstock)

07 august 2019

Sommer er lig med isvafler på stranden, grill i baghaven og måltider, der indtages udendørs. Og det er ikke kun mennesket, der nyder godt af, at maden rykker udenfor.

Måger, der angriber og terroriserer i forsøget på for eksempel at stjæle pølsen ud af en hotdog, er et problem flere steder.

Nu kommer et nyt studie med et godt råd til alle dem, der kæmper med tyvagtige måger.

Det, du skal gøre, er at stirre på mågen.

Bare bliv ved med at stirre på den.

Lige ind i øjnene.

Det skriver Science Alert.

Et forskerhold, med Madeleine Goumas fra University of Exeter i spidsen, har lavet forsøg med sølvmågen, Larus argentatus, der er almindelig i Danmark og en berygtet såkaldt 'kleptoparasit'.
Forsøgene, hvor i alt 19 måger indgik, fandt sted ved kystområdet omkring Cornwall, og forskerne anvendte pommes frites som lokkemiddel:
  • Kartoffelstykkerne blev lagt i en gennemsigtig frysepose, så mågerne kunne se dem, men ikke tage dem (Dette skulle forhindre, at fuglene for hurtigt blev belønnet og derfor ændrede adfærd)
  • En pose blev placeret i nærheden af en forsker, og et stopur blev sat i gang
  • Herefter målte man, hvor lang tid det tog mågerne at nå hen til posen, når forskeren kiggede på fuglene, og når forskeren kiggede væk
Forskernes konklusion lyder, at mågerne reagerer på adfærdsmæssige signaler fra mennesker, altså, at blive nidstirret, når de skal træffe beslutninger i forhold til indsamling af føde i byområder:
  • Når forskeren kiggede væk, rørte alle 19 måger ved posen med pommes frites
  • Kiggede forskeren til gengæld på mågerne, tog det dem gennemsnitligt 21 sekunder længere at nå hen til posen - nogle af mågerne afstod helt fra at røre den
Dermed kan måger, der bliver jaget væk fra menneskers mad, få indlært, at det menneskelige blik er lig med potentiel fare.

Hvis du tager forskernes metode til dig, redder du ifølge forskerne ikke bare din isvaffel. Du er også med til at reducere konflikten mellem mennesker og måger på et mere generelt plan.

Når der sker sammenstød mellem mennesker og den vilde natur, er fokus ofte på at begrænse ubehaget eller generne for mennesket på bekostning af dyrelivet. Det viser sig bare, igen og igen, at det sjældent nytter, når man forsøger at styre dyrelivet.

I stedet, skriver forskerne, bør man se på, hvordan ændringer i den menneskelige adfærd kan forbedre situationen mellem menneske og dyr.

Studiet bliver offentliggjort i Biology Letters.