Stenkniven er ældre end hidtil troet
Amerikanske palæontologer har gravet menneskeskabte stenknive frem, som er over en halv million år gamle. Det er 150.000 år ældre end noget tilsvarende fund.

En sten-kerne nederst til venstre, og tre af knivene som netop er blevet fundet i Kenya. (Foto: Cara Roure Johnson og Sally McBrearty/University of Connecticut)

Forskere har gjort et overraskende fund i Kenya. I udgravninger fandt de stenknive, der er over en halv million år gamle - langt ældre end tidligere fund.

»Dette er den ældste kendte forekomst af stenknivsblade,« siger Cara Roure Johnson, en af forskerne bag fundet, ifølge ScienceNow.

Men hvem var det som tilhuggede disse knivlignende sten, for over 500.000 år siden?

Forskerne er faktisk ikke helt sikre. Men de har en mistanke. I den samme formation blev der nemlig også fundet to underkæber, som formodentlig stammer fra menneske-arterne Homo heidelbergensis eller Homo rhodesiensis.

Historie i forandringHistorien om de første mennesker, som lavede stenknivsblade, har ændret sig temmelig dramatisk i løbet af ganske kort tid, skriver Science.

Det er ikke så længe siden, forskerne mente, at det at slå en stenkniv ud af en større sten, krævede så megen planlægning og mental tilstedeværelse, at kun det moderne menneske (Homo sapiens) kunne klare dette.

Først mente man, at tilhuggede stenredskaber var et kendetegn for folket som levede i den sene stenalder, som begyndte for 40.000 år siden.

Senere dukkede der nye fund op som flyttede de første stenknive tilbage i tid, til for 200.000 år siden, da det moderne menneske opstod i Afrika.

For nylig blev opfattelsen omkring tilhuggede sten atter udfordret. Da havde nogle arkæologer børstet jorden væk fra 380.000 år gamle redskaber i Mellemøsten og næsten 300.000 gamle knive i Europa. Måske havde neandertalerne fremstillet disse?

Og nu er det altså afrikanske fund, som flytter opfindelsen af stenknive endnu længere tilbage i tid.

Overraskende sofistikeretFor nylig opdagede palæontologerne Cara Roure Johnson og Sally McBrearty fra University of Connecticut netop sådanne tilhuggede stenknive på fem forskellige steder i Baringo-regionen i Kenya.

To af udgravningsstederne i den såkaldte Kapthurin-formation daterer sig tilbage til mellem 509.000 og 543.000 år siden.

Hvem det end var, som hamrede disse redskaber ud, så må de have været langt mere sofistikerede, end vi har troet, mener andre forskere ifølge ScienceNow.

Men de advarer også om, at der formentlig behøves mere end et fund, for at overbevise verdens forskere om, at et så dramatisk gennembrud kom så tidlig i menneskets historie.