Snack-bod fundet i Pompeji: Det spiste de for 2.000 år siden, da vulkanen brød ud
pompeii street food

Fundet af den såkaldte 'thermopolium' afslører, hvad folket i Pompeji spiste. På siderne ses et menukort - ænder og en hane. Hunden er formodentlig bare et billede af et kæledyr. (Foto: Luigi Spina/Parco Archeologico di Pompei via AP)

29 december 2020

Pompeji blev som bekendt dækket af aske under vulkanen Vesuvs udbrud i år 79. Det har betydet, at ruinerne står aldeles velbevarede for os i dag.

Indimellem finder arkæologerne genstande eller bygningskonstruktioner, der er så intakte, man næsten få det indtryk, at Vesuv gemte byen væk for få år siden.

Dette er særligt gældende med en madbod - en såkaldt thermopolium - som arkæologerne for nyligt har offentliggjort fundet af.

»Vi ved, hvad de spiste den dag,« siger Massimo Osanna, chefen for Pompeji Archaeological Park, til phys.org, om 24. august år 79, da vulkanen gik i udbrud.

Der er tale om en stort set intakt 'fastfood'-bod med huller i toppen til varm mad. Med sine farvestrålende malerier fremstår boden næsten som på dagen for udbruddet.

På siderne er blandt andet malet en hane i strålende farver og ænder – formodentlig som en form for menu-kort. På fronten findes en vandnymfe og hendes søhest.

En eller anden Pompeji-beboer havde også bidraget til den kunstfærdige yderside. Her fandt arkæologerne nemlig vulgær graffiti.

Det skriver Phys.org.

Andeknogler, men også rester fra geder, grise, fisk og snegle afslører, hvad pompejianerne fyldte maverne med. I bunden af boden fandt arkæologerne også spor efter hestebønner, der blev brugt som smagsforstærker i vine.

Udover Pompeji-måltidet blev der også fundet et hundeskelet, der overraskede arkæologerne. Vovsen havde nemlig været ret lille, kun 20-25 centimeter høj. Det tyder på, at man dengang avlede hunde for at opnå den størrelse.