Smukke kvinder kan da ikke være forskere?
Smuk kvinde forsker fordomme

Smukke kvinder kan også være forskere, men udsættes i højere grad for fordomme. De feminine træk kan gøre, at de ikke bliver taget lige så seriøst i den naturvidenskabelige verden som deres mindre feminine kollegaer. (Foto: Shutterstock)

24 juni 2016

Smukke kvinder er pædagoger eller sygeplejersker, og de mindre heldige er matematikere eller fysikere.

Eller hvad?

Det viser et nyt studie fra University of Colorado i hvert fald, at mange tror. Forskere har i studiet fundet ud af, at kvindelige forskere, som ser lidt mere feminine ud, bliver antaget som ikke-forskere. Deres lange hår og flotte ansigtstræk gør nemlig, at mange tænker, ’nej, du for pæn til at være forsker’. Det skriver University of Colorado i sit nyhedsbrev.

Forskerne har nemlig fået forsøgsdeltagere til at vurdere 80 billeder og give dem karakterer efter, hvor feminine de så ud. Derefter blev de bedt om at vurdere, hvorvidt personen på billedet var forsker eller pædagog.

Læs også: Smukke kvinder går glip af mandejob

Jo mere feminine kvinderne var, desto større var chancen også for, at de blev kategoriseret som pædagoger og ikke forskere.

Alle personerne på billederne er naturvidenskabelige forskere, men det fik forsøgsdeltagerne ikke noget at vide om og vurderede derfor kvindernes karrierevalg udelukkende baseret på det ydre.

Efterfølgende blev et nyt hold af forsøgsdeltagere bedt om at vurdere, hvilket job personenerne på billederne havde, men uden at give karakterer efter hvor feminine eller maskuline de var. Igen var det de mere feminine kvinder, der blev stemplet som pædagoger, selvom de var forskere.

»Det er vigtigt, for selvom man ikke beder folk om at tage stilling til en kvindes udseende, påvirker det alligevel deres vurdering af, hvorvidt hun er forsker. Det indikerer også, at folk bruger kvindens udseende til at bedømme, hvad hendes karriere er, selv når kønsforskellene er gjort klare ved at blande billeder af kvinder med billeder af mænd,« fortæller Sarah Banchefsky, der er postdoc i social psykologi ved University of Colorado og hovedforfatter på det nye studie, i universitetets nyhedsbrev.