Skjult rum i grotte husede muligvis de sidste neandertalere
Neandertalerne Hulrum Gibraltar

I 40.000 år har dette 'hemmelige kammer' været dækket af sand, men i august måned fandt et hold arkæologer frem til hulrummet i et klippesystem i Gibraltar, hvor neandertalere højst sandsynligt levede for tusindvis af år siden. (Foto: Gibraltar National Museum).

01 oktober 2021

Et af neandertalernes sidste levesteder har formentlig været i Gibraltar.

Arkæologer har fundet et skjult, afsides klipperum ved havhulen Vanguard Cave, hvor en gruppe af de sidste neandertalere formentlig levede.

Det skriver Live Science.

»I og med sandet, der skjulte kammeret, var 40.000 år gammelt, og kammeret derfor var ældre, må det have været neandertalere, som levede i hulen,« skriver Clive Finlayson, der er direktør for Gibraltars nationalmuseum, i en mail til Live Science og tilføjer, at neandertalere levede i Europa og Asien fra mellem 200.000 til 40.000 år siden.

Finlayson og hans hold var i færd med at nærstudere Vanguard Cave i august måned, da de stødte på et hidtil ukendt hulrum.

Hulrummet var 13 meter langt og stalaktitter, en type drypsten, hang fra kammerets top.

På bunden af kammeret fandt forskerne jordiske rester fra losser, hyæner, gåsegribbe og en havsnegl, der formentlig blev båret ind i kammeret af en neandertaler, skriver arkæologerne i en pressemeddelelse.

Vanguard Cave er en del af et større klippesystem på Gibraltar kendt som ’Gorham’s Cave Complex’.

Her har arkæologer tidligere fundet et væld af beviser for, at neandertalere levede for tusindvis af år siden, ifølge Live Science.

Gibraltars nationalmuseum kalder i en pressemeddelelse undersøgelserne for »indledende«, og da kammeret er helt nyopdaget, er det endnu ikke beskrevet i en videnskabelig artikel.

Men vi kan forvente at læse mere om 'neandertalerne og hemmelighedernes kammer' i fremtiden. Nu vil arkæologerne nemlig se nærmere på kammeret i Vanguard Cave, hvor de håber på at lære nyt om, hvad der muligvis var et af neandertalernes sidste levesteder.