Seksualundervisning er gammeldags og pinlig for eleverne
Et nyt studie om seksualundervisning rundtomkring i verden viser, at teenagerne er pinligt berørte, lærerne dårligt rustede, og at selve undervisningsindholdet er gammeldags, forenklet og klichépræget.
seksualundervisning sex undervisning lærer elever skole sundhed viden information svigt pinlig

Elever rundt omkring i verden mener, at skolernes seksualundervisning er gammeldags, negativ og alt for fokuseret på heteroseksuelle aktiviteter. Ifølge et nyt studie er lærerne dårligt rustede til at undervise i det ømtålelige og ofte pinagtige emne.
(Foto: Shutterstock)

Elever rundt omkring i verden mener, at skolernes seksualundervisning er gammeldags, negativ og alt for fokuseret på heteroseksuelle aktiviteter. Ifølge et nyt studie er lærerne dårligt rustede til at undervise i det ømtålelige og ofte pinagtige emne. (Foto: Shutterstock)

Seksualundervisning - bare ordet er nok til at få de fleste af os til at krumme tæer. 

Og uanset om du kommer fra Sverige eller Japan, er der ifølge et nyt studie en stor risiko for, at du har det på samme måde.

Undersøgelser om teenagernes oplevelser af skolernes seksualundervisning og familiekundskab fra flere lande i Europa, Nord- og Sydamerika, Mellemøsten, Australien og Asien tegner et næsten universelt negativt billede.

Undervisningen er gammeldags og pinlig

Eleverne mener, at undervisningsindholdet er gammeldags, negativt, fokuserer alt for smalt, og at lærerne er dårligt rustede til at undervise i et så ømtåleligt og ofte pinligt emne.

»Skolerne er nødt til at se i øjnene, at sex potentielt er et både pinagtigt og angstprovokerende emne. Det tager skolerne ikke højde for i øjeblikket, når de planlægger deres seksualundervisning,« fortæller studiets hovedforfatter Pandora Pound fra University of Bristol i Storbritannien.

»De forsøger at undervise på den samme måde, som de underviser i de øvrige fag, eksempelvis historie eller matematik.«

Om det nye studie

Det nye studie er en kvalitativ syntese af 48 undersøgelser - offentliggjort mellem 1990 og 2015.

Undersøgelserne spurgte de unge om deres erfaringer med skolens seksualundervisning.

    Derved svigter skolerne både de unge og de skolelærerne, som skal formidle faget.«

    På trods af alle disse fejl og mangler bliver skolernes seksualundervisning i vid udstrækning anset af forskerne som afgørende for at forbedre de unges seksuelle sundhed og trivsel, såvel som beskytte dem og »bidrage til bekæmpelsen af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn,« skriver Pandora Pound i det nye studie, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift BMJ Open.

    LÆS OGSÅ: Forskere afliver fordom: Sex i fjernsynet påvirker ikke teenagere

    Fra Sverige til Brasilien: Seksualundervisningen duer ikke

    Pandora Pound og hendes kollegaer indsamlede data fra spørgeundersøgelser om teenagernes oplevelse af seksualundervisningen i Sverige, Storbritannien, Irland, Australien, New Zealand, Canada, Japan, Iran og Brasilien.

    De lagde herefter fundene fra 48 publicerede studier, der mødte visse kriterier for metodologi, kvalitet og relevans, sammen.

    »Det mest slående var, hvor meget de unges svar stemte overens på trods af den store geografiske spændvidde,« fortæller Pandora Pound. Hun tilføjer:

    »Man skulle tro, at nogle af undersøgelserne ville producere meget forskellige data - for eksempel undersøgelserne fra Japan eller Iran - men det var ikke tilfældet. Det var slående, hvor ens de unges synspunkter var - uanset hvor de kom fra.«

    LÆS OGSÅ: 'Mislykket' skole-robot lærer i virkeligheden eleverne at programmere

    Sex er et sensitivt emne for både elever og lærere

    Effektiv og hensigtsmæssig seksualundervisning på skolerne kommer med ganske særlige udfordringer, fordi det handler om personlige, private emner i et offentligt rum. 

    Seksualundervisningen skolen gammeldags ude af trit negativ irrelevant

    Eleverne finder seksualundervisningen gammeldags og uvedkommende. Forskerne fandt, at mange skoler slet ikke vedkendte sig, at eleverne måske allerede var seksuelt aktive, og at seksualundervisningen ikke dækkede alle seksuelle aktiviteter og orienteringer. (Foto: Shutterstock)

    Begge køn rapporterede, at de følte sig usikre, når det gælder det meget sensitive emne sex.

    »De unge mænd er bange for, at en eventuel seksuel uvidenhed vil blive afsløret, mens de unge kvinder kan risikere at blive udsat for verbal chikane eller angreb på deres seksuelle rygte, hvis de deltager aktivt i timerne,« fortæller Pandora Pound. 

    »Lærernes manglende ekspertise betyder, at de er sårbare i seksualundervisningen. Det hele kan ende med at være akavet, pinagtigt og utilfredsstillende for alle de involverede,« tilføjer hun.

    Seksualundervisningen er ude af trit med elevernes liv

    Forskerne fandt, at mange skoler slet ikke vedkendte sig, at eleverne måske allerede var seksuelt aktive, og at seksualundervisningen ikke dækkede alle seksuelle aktiviteter og orienteringer.

    »De unge rapporterede, at seksualundervisningen fokuserede for meget på det heteroseksuelle samleje. Medmindre skolerne begynder at tage højde for det, vil seksualundervisningen fortsat forekomme irrelevant for mange unge mennekser og ude af trit med deres liv,« forklarer Pandora Pound.

    LÆS OGSÅ: Studie: Skoleelever bliver bedre af flere lærerstyrede timer i læsning

    Tåkrummende at høre normale lærere tale om sex

    Eleverne var ikke kun utilfredse med undervisningsindholdet. 

    De var også forlegne over at skulle tale om sex og parforhold med en lærer, der er uddannet i at undervise i trigonometri eller historie, men ikke seksuel sundhed.

    Blandt de emner, som eleverne var utilfredse med, var:
    • Fordele og ulemper ved forskellige præventionstyper
    • Oplysninger om akut svangerskabsforebyggelse
    • Oplysninger om p-piller
    • Hvor kan man købe prævention
    • Hvad gør man, hvis man ikke har prævention
    • Hvorfor skal man bruge kondom
    • Hvordan man bruger prævention både mandlig og kvindelig
    • Muligheder ved graviditet
    • Objektiv information om abort
    • Seksuelt overførte sygdomme

    Deres besvarelser rapporterede, at det resulterede i slørede lærer-elev-relationer.

    »Deres feedback indikerer, at det forstyrrer de eksisterende lærer-elev-relationer at modtage seksualundervisning af velkendte lærere. De syntes, at det var pinligt og tåkrummende at høre deres lærere tale om sex og parforhold. De følte, at det potentielt kunne kompromittere fortroligheden og deres privatliv, at de kendte de lærere, der stod for seksualundervisningen,« udtaler Pandora Pound.

    Behov for at ramme den rette tone

    Det er dog usandsynligt, at disse problemstillinger kan løses gennem forbedring af læreruddannelsen. 

    Løsningen er, at seksualundervisningen bliver foretaget af uafhængige eksperter, som kan kommunikere positive budskaber og samtidigt opretholde klare lærer-elev-relationer og grænser, fortæller Pandora Pound.

    »Vi skal ramme den rette tone, ellers kobler de unge fra. Et kompromis kunne eksempelvis være speciallærere, der udelukkende står for seksualundervisningen, og som eleverne kun har kontakt med i den forbindelse,« foreslår Pandora Pound.

    LÆS OGSÅ: Så tidligt begynder drenge at interessere sig for porno

    Kollega: Imponerende studie

    Line Anne Roien, ph.d.-studerende ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, var ikke involveret i det nye studie, men har studeret og skrevet om fremgangsmåderne og de bagvedliggende politiske målsætninger for seksualundervisningen i Danmark og de nordiske lande.

    Hun er imponeret over resultaterne, der bekræfter, hvad forskerne har vidst i flere år.

    »Det er vældigt interessant. Det er dét billede, som vi forventede, og som vi allerede kender: De unge mener, at seksualundervisningen finder sted for sent, den er for negativ og generelt alt for gammeldags og ude af trit med deres hverdagsliv,« siger hun.

    Viden skal sammenbringes

    Et tidligere dansk studie fandt, at kun 1/3 af de interviewede elever var tilfredse med den seksualundervisning, som de havde modtaget. 

    »De mest seksuelt erfarne elever var samtidigt dem, der var allermest utilfredse med seksualundervisningen,« påpeger Line Anne Roien.

    »Det er meget vigtigt, at vi sammenbringer og sammenfatter al vores viden. Så vi kan ikke bare stoppe her; vi skal forsøge at afdække, hvorfor det er irrelevant, og hvad konsekvenserne er.«

    LÆS OGSÅ: 90’er-generationen har mindre sex end ældre generationer

    Inkorporerer seksualundervisning i almindelige lektioner

    Mange af de spørgsmål, som fremkommer i det nye studie, er allerede blevet adresseret i skolerne i de nordiske lande, hvor seksualundervisning i skolerne går langt tilbage - i Sveriges tilfælde tilbage til 1950'erne, fortæller Line Anne Roien.

    Kvaliteter de unge gerne så hos en god underviser:
    • Viden
    • Ekspertise i seksuel sundhed
    • Professionel
    • Specielt uddannet i seksuelundervisning
    • Selvsikker, ikke genert og imødekommende
    • Troværdig
    • Komfortabel med deres egen seksualitet
    • God til at arbejde med unge mennesker
    • I stand til at forholde sig til og acceptere forskellige seksuelle orienteringer
    • Respektfuld
    • Ikke fordømmende

    Eksperter fra forskellige NGO'er (ikke-statslige organisationer) og skolesundhedsplejersker supplerer det sædvanlige seksualundervisningsprogram, mens skolernes læseplaner på tværs af de nordiske lande er designet til at inkorporere seksualundervisningen i alle de sædvanlige lektioner. 

    For eksempel kan klamydia-statistikken dukke op i en dansk matematiktime, eller romantik blive omdrejningspunktet for en svensk litteraturlektion. Og det er en godt tiltag, mener Line Anne Roien.

    »Hvis eleverne dagligt bliver eksponeret for informationer om sex og parforhold i forbindelse med deres nuværende lektioner, betyder det, at emnet bliver en del af elevernes personlige og sociale udvikling, og at de gradvist lærer at løse dem i respektfuld dialog med deres jævnaldrende,« siger hun.

    LÆS OGSÅ: Kan jeg få klamydia fra et toiletbræt?

    Skolen er betydningsfuld arena for seksualundervisningen

    Ifølge Line Anne Roien tyder anekdotisk evidens (ikke publiceret forskning, red.) på, at denne tilgang fungerer godt, og at andre lande kan tage ved lære - men der er visse faldgruber.

    Eksempelvis prioriterer mange skoler stadig ikke disse tilgange, og lærerne modtager heller ikke yderligere, specialiseret træning i at tilgå emnet i klasseværelset.

    »Alle de ting, som de unge beder om i denne undersøgelse - engageret undervisning og aktiv metodologi - er noget, som skolerne i Norden allerede praktiserer. Men når jeg er rundt på skolerne i Danmark, ser jeg ofte, at disse pædagogiske tilgange bliver glemt, og at læreren ofte bare spiller en film,« siger Line Anne Roien.

    »Det er et let - og ganske forståeligt - valg, hvis læreren ikke føler sig kompetent eller måske er forlegen ved at tale om disse emner,« fortsætter hun.

    Det er værd at pointere, at skolerne stadig er den vigtigste informationskilde for de interviewede eleverne, når det gælder seksuel sundhed.

    »Selvom det er svært for dem, er det vigtigt. Skolerne er både relevante og betydningsfulde arenaer for seksualundervisningen, men jeg tror ikke, at nogen har fundet den perfekte måde at adressere emnet endnu,« slutter Line Anne Roien.

    Denne artikel er oprindeligt publiceret hos ScienceNordic. Oversat af Stephanie Lammers-Clark

    Videnskab.dk Podcast

    Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

    Danske corona-tal

    Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

    Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

    Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

    Ny video fra Tjek

    Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

    Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


    Ugens videnskabsbillede

    Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om den 'sure' skildpadde her.