Se videoerne: Tre finske rappere vandt konkurrencen 'Dans din ph.d.'
Kreativ forskningsformidling når et nyt niveau, når ph.d.-studerende fra hele verden dyster om, hvem der er bedst til at danse sin forskning i tidsskriftet Sciences årlige konkurrence.

Hvorfor har skyer den form, de har? Det rapper tre ph.d.-studerende fra Helsinki Universitet svaret på i videoen, der vandt hovedprisen ved dette års dansekonkurrence. (Video: Jakub Kubečka)

»Jeg er hovedforfatter, du er bare et. al!«

Der er dømt 'nerd alert', når dette års vindere af dansekonkurrencen ’Dans din ph.d.’ uddeler svinere til hinanden .

De finske vindere formår at rappe deres komplicerede hypotese sammen med dansere, der agerer molekyler, som roterer og støder sammen. Sådan får skyer deres form, argumenterer forskerne.

»Vores hovedformål var at vise uvidenskabelige mugglere, at videnskab kan være sjovt, fjollet og spændende,« siger Jakub Kubečka på Harry Pottersk. Han vandt sammen med to andre ph.d.-studerende fra Helsinki Universitet.

Det skriver tidsskriftet Science, der står bag konkurrencen.

Corona-dans

I 14 år har 'Dans din ph.d.' udfordret forskere fra hele verden til at springe ud som danse-formidlere.

I år har deltagerne haft et ekstra benspænd. Coronarestriktioner i hele verden har betydet, at de 39 deltagere måtte holde afstand, indgå i bobler og tænke sig om en ekstra gang, inden man tog sig en svingom.

Konkurrencen var en mere end kærkommen corona-adspredelse:

»Før vi gik i gang med at filme, havde vi praktisk talt siddet hjemme i 9 måneder uden at være sociale. Det var bare så sjovt at se hinanden igen og arbejde sammen om noget,« siger Ivo Neefjes, der var med til at lave vindervideoen, ifølge Science.

Udover glæden ved selskab fik de tre atmosfære-forskere også kolde kontanter ud af indsatsen. Hovedprisen lyder på 2.000 amerikanske dollar. Videoen vandt tilmed også i fysik-kategorien, hvor præmien er 750 dollar.

Du kan se vinderne af de øvrige kategorier kemi, biologi og samfundsvidenskab – og en ganske særlig ekstra kategori i år: COVID-19.

Corona-kategorien vandt Heather Masson-Forsythe fra Oregon State University i USA, der har gået til ballet, siden hun var 10. Hun bruger kroppens bevægelser til at illustrere coronavirussens forskellige proteiner, der drejer sig om sig selv og bevæger sig vildt og voldsomt.

Vinder af COVID-19-kategorien

Her er Heather Masson-Foythes danse udgave af sin ph.d., der bærer den oplagte danse-titel 'Biokemisk og biofysiske studier af COVID-19s kapsid-kerneprotein med RNA'.

Vinder af Biologi-kategorien

I biologi-kategorien vandt Fanon Julienne, der opførte nyklassikeren 'Fragmentation af plastik: Effekten på miljø og polymers natur vedrørende opståede fragmenters størrelse og form'.

Vinder af kemi-kategorien

Mikael Minier har med sin sejr i kemikategorien sat vores oversættelsesevner på prøve, da han valgte at danse sin ph.d. 'Biomimetisk karboxyl-bundne jern(II)-komplekser: fra opførsel i opløst tilstand til modellering af den sekundære koordinations-sfære'.

Vinder af Samfundsvidenskabs-kategorien

Magdalena Dorner-Pau vinder ikke bare kategorien for samfundsvidenskab, men tager også prisen for at have den længste titel på en ph.d.-afhandling, vi længe har set. Men med så mange ord er der jo også masser af inspiration til dansetrin.

Se selv, hvordan hun på dansegulvet formidler 'Legesyge (be)skrivere: Undersøgelse af performative metoder for styrkelsen af børns deskriptive færdigheder i lingvistisk forskelligartede grundskoleklasser ved brug af eksempler på billed-beskrivelse':