Sådan kan et kæmpehit dræbe musikkarrieren
kreativitet_one_hit_Wonder_jubel_stilhed_stop_ingen_musik_publikum

Den øredøvende jubel forvandler sig hurtigt til rungende stilhed for bands, der får kæmpemæssig succes med deres første nummer. Det skaber nemlig en frygt for at fejle, der i visse tilfælde afholder musikerne fra at lave mere musik efterfølgende. (Foto: Shutterstock)

Den øredøvende jubel forvandler sig hurtigt til rungende stilhed for bands, der får kæmpemæssig succes med deres første nummer. Det skaber nemlig en frygt for at fejle, der i visse tilfælde afholder musikerne fra at lave mere musik efterfølgende. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
15 juli 2022

Om du er gammel eller ung, høj eller lav, så har du uden tvivl hørt den. 

Tainted love’ fra 1981 med sin inciterende melodi og teksten om den åh-så-giftige kærlighed. 

Men hvem f*** har lavet sangen? 

Det er ærlig talt underordnet, for sangen er et ‘one-hit wonder’. Bandet havde kun det hit, og derefter slap kreativiteten op. 

Hvorfor egentlig? 

Kreativitet har ikke godt af succes. Det skriver Washington University i en nyhed

I et nyt videnskabeligt studie har forskere undersøgt, hvad anerkendelse og priser gør ved kreativiteten. Og det er ikke altid godt. 

Personer der får en ny idé, som i forretningsmæssigt øjemed også er succesfuld, er mindre tilbøjelige til at få en ny idé efterfølgende. 

De er nemlig bange for ikke at være gode nok i anden omgang. 

»Så snart en person er i det kreative rampelys, føles det faretruende at træde ud af det igen - ved at finde på en ny idé, som skuffer eller blegner i forhold til den tidligere,« siger medforfatter til studiet og professor ved Olin Business School ved Washington University Mark Baer. 

Derfor stopper mange simpelthen med at være kreative efter deres første gode idé. De er bange for ikke at slå til. 

Hvordan fandt forskerne ud af det? 

De undersøgte 224 debuterende kogebogsforfattere i Storbritannien. Her fandt de frem til, at kun 50 procent skriver kogebog nummer to. 

Ifølge forskerne falder sandsynligheden for at skrive en bog nummer to, desto mere opfindsom eller original den første er. 

Presset for at præstere bliver altså for stort, hvis din første gode idé blæser verden og dig selv bagover.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Applied Psychology.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.