Politiske blogs næsten uden indflydelse i Danmark
Politiske blogs fylder kun lidt i det politiske landskab i Danmark. Bloggerne tilføjer kun ganske få informationer, som journalisterne ikke allerede kender, viser ny undersøgelse.

Politiske blogs trænger sjældent i gennem til avissiderne og offentligheden uden for Christiansborg. (Foto: Colourbox)

Politiske blogs trænger sjældent i gennem til avissiderne og offentligheden uden for Christiansborg. (Foto: Colourbox)

Mens politiske blogs har meget stor indflydelse i den amerikanske politiske debat, så spiller politiske blogs kun en meget lille rolle herhjemme.

Det kommer Mathias Holm Pedersen frem til i specialet 'Politiske blogs på dagsordnen', som er vurderet til karakteren 12 på kommunikationsuddannelsen på RUC.

I specialet undersøger han politiske blogs indflydelse i Danmark ved at tage udgangspunkt i deres placering i den traditionelle journalistiske nyhedsfødekæde. En historie når kun den brede offentlighed, i det øjeblik en af de store morgenaviser har historien. 

Politiske blog er kun vigtige gennem andre medier

»Politiske blogs indflydelse er meget lille. Den politiske blogger med den måske største indflydelse er Jarl Cordua. På en god dag har han 2.000 læsere til sin blog, hvilket er småting sammenlignet med, hvor mange læsere Ekstrabladet.dk har til en tilfældig historie,« siger Mathias Holm Pedersen.

Derfor er det, med tanke på bloggenes ringe læsertal, afgørende for deres betydning, at morgenaviserne samler deres indhold op.

»Jarl Corduas blog kan med andre ord ikke i sig selv rykke ved, den politiske debat i befolkningen. Politiske blog har kun indflydelse, hvis journalister på traditionelle medier går videre med historierne,« tilføjer Mathias Holm Pedersen.

Fakta

Politiske blogs nævnt i andre medier 2009-2011

Jarl Cordua 76
Niels Krause-Kjær 52
Michael Jeppesen 41
Mads Kastrup 12
Kristian Madsen 10
Bent Winther 5
Troels Mylenberg 1

I alt 197

Betingelserne for danske bloggere er dermed helt anderledes end i USA, hvor bloggermedier som Daily Kos og Huffington Post både har væsentligt indflydelse på indholdet af den politiske debat, og også mange læsere.

Markedet for blogs i Danmark er så småt, at ingen kan leve alene af at blogge. Blandt andet derfor er Jarl Cordua den eneste betydningsfulde politiske blogger, der opererer uafhængigt af de traditionelle medier, mens en blog som Niels Krause-Kjærs er at finde på Berlingske, og Kristian Madsens er blevet en del af Politiken.

Bloggere har som regel kun samme viden som journalister

For at undersøge bloggernes indflydelse har Mathias Holm Pedersen foretaget kvalitative interview med de tre nævnte bloggere samt seks Christiansborg-journalister. Derudover har han i en spørgeskemaundersøgelse spurgt 71 politiske journalister om deres forhold til blogs.

I perioden 2009-2011 blev syv af de mest fremtrædende danske politiske blogs nævnt 197 gange i de traditionelle medier. Til sammenligning blev kommentatoren Hans Engell citeret 961 gange i samme periode.

»Generelt er blogs' betydning for politiske journalister meget lille. I ret få tilfælde er oplysninger fra blogs nået videre til de traditionelle medier. Typisk har journalisterne i forvejen de informationer, som bloggerne bygger deres blogs på, eller også finder de ikke informationerne brugbare til deres journalistik« siger Mathias Holm Pedersen.

Andre undersøgelser, som tidligere har været beskrevet på Videnskab.dk, viser, at forholdet mellem politikere og journalister på Christiansborg er meget tæt. Så tæt, at det vil være vanskeligt for bloggere at have adgang til viden, journalisterne ikke i forvejen har adgang til.

Kun få afsløringer via blogs

Fakta

71 politiske journalisters forhold til politiske blogs

75 procent læser ugentligt politiske blogs
5 procent betragter det som meget vigtigt at følge med i politiske blogs
35 procent mener, at det vigtigt at følge politiske blogs
85 procent mener, at det er meget vigtigt at følge med i landsdækkende dagblade

Blandt de få eksempler på egentlige afsløringer, som bloggere er kommet med, er journalist Michael Jeppesens afsløring af, at daværende Venstre-medarbejder Ditte Okman tilsvinede en Christiansborg-ansat.

Blandt andre eksempler er Jarl Corduas videreformidling af rygter om, at Ole Sohn ved et møde med Finansrådet sagde, at han var for at hæve boligskatterne, hvilket var stik imod SF's officielle politik.

»Journalisterne på Berlingske kendte rygterne, men journalister omtaler nødigt rygter, de ikke kan dokumentere. Jarl Cordua er ikke underlagt journalistikkens krav og kunne derfor fortælle om Ole Sohn-rygterne på sin blog. Ti dage senere nåede historien Berlingskes forside, fordi journalisterne i mellemtiden fik historien bekræftet af kilder, der var til stede ved mødet. Dog var de flinke nok til også at nævne Cordua,« siger Mathias Holm Pedersen.

Generelt tror han dog ikke på, at bloggen får større indflydelse i fremtiden.

»Danmark er et for lille sprogområde, og der er en tendens til, at de få, der kommer frem hurtigt, bliver opsnappet af de traditionelle medier og indgår i andre roller end som bloggere,« siger Mathias Holm Pedersen.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om det utroligt velbevarede dinosaur-foster, som du kan se herunder.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk