Pinkodemusik – Om kvitteringslydens psykologi
dankortmaskine_pinkode_musik

Kvitteringslyd er den lyd, som en modtager (kortterminalen) af en ydelse (tast af pintal) giver til den ydende (mig) for at bekræfte, at ydelsen er præsteret. I forhold til den aktuelle case er jeg blevet vant til, at fire små stramt struttende 'bib' har forsikret mig om indtastningen af min pinkode. (Foto: Shutterstock)

Kvitteringslyd er den lyd, som en modtager (kortterminalen) af en ydelse (tast af pintal) giver til den ydende (mig) for at bekræfte, at ydelsen er præsteret. I forhold til den aktuelle case er jeg blevet vant til, at fire små stramt struttende 'bib' har forsikret mig om indtastningen af min pinkode. (Foto: Shutterstock)

Næsten alt var som det plejede, da jeg forleden var inde at købe varer i det lokale discount-supermarked. Der var ingen musik over højtaleranlægget, og varerne lå ligesom lidt mutte til skue. Da jeg skulle betale for mine varer oplevede jeg imidlertid et brud på det sædvanlige. Der var nemlig installeret en ny kortterminal.

Kortet skulle nu indføres nedefra i stedet for, som hidtil, nedsættes ovenfra. Det var trods alt til at håndtere. Også uden at det, hvis jeg selv skal sige det, blev pinligt i forhold til de kunder, som stod og ventede i køen bag mig. Men da jeg skulle indtaste min pinkode, gik der ged i den.

Pinkodekoks

Første gang jeg prøvede, var jeg i skyndingen ikke sikker på, at terminalen havde registreret mit første tryk. Så jeg trykkede det samme første ciffer igen, men denne gang med en noget tungere fingerføring. Jeg fuldendte dernæst min pinkode med tung fingerføring. Mit forsøg på at 'godkende' blev dog afvist af terminalen. Måske havde terminalen alligevel registreret det første input?

Jeg forsøgte for anden gang. Jeg begyndte da at studere displayet i takt med at jeg trykkede mine fire pinkodetal. Det koksede igen. Jeg kom pludselig i tvivl om det tredje ciffer i min pinkode. Måske havde jeg tastet forkert?

Jeg begyndte at opleve situationen som pinagtig. Kunderne i køen kunne vel næsten ikke undgå at attribuere min adfærd dispositionelt; dvs tilskrive mig årsagen til min adfærd. Der var ingen tydelige markører i situationen, som annoncerede, at der var kommet en ny kortterminal.

Det kunne måske ellers have øget chancerne for, at køens kunder kunne attribuere min adfærd situationelt; dvs tilskrive ydre omstændigheder – altså det uannoncerede brud på en ellers velkonsolideret kortterminalpraksis – årsagen til min adfærd.

Jeg var tilsyneladende godt og grundigt i færd med at illustrere den uskrevne pinkoderegel: »Glemmer man sin pinkode, er man nok et rodehoved.«

»Nå, I har nok fået ny kortterminal,« sagde jeg til servicemedarbejderen ved kassen, for ligesom at vinde lidt tid og anspore til situationel attribuering. Fra kassen lød svaret ikke specielt imødekommende: »Ja, men den virker altså til de samme kort, som den gamle.« 

Således opløftet tog jeg tilløb til det tredje forsøg.

Lyden af en kvittering

Jeg tog en dyb indånding, mens jeg febrilsk forsøgte at aktivere min pinkode en håndfuld gange i hovedet. Tredje gang blev lykkens gang. Jeg kunne ånde lettet op, samle varerne i en pose og skynde mig ud og hjem.

På vej ud af supermarkedet kom jeg til at tænke på, at det, der nok fik mig lidt ud af kurs i forhold til den nye kortterminal, var det uforudsete fravær af kvitteringslyd – og jeg foreslår altså hermed læseren en situationel attribuering af min adfærd.

Kvitteringslyd er den lyd, som en modtager (her: kortterminalen) af en ydelse (mine tast af pintal) giver til den ydende (mig) for at bekræfte, at ydelsen er præsteret. I forhold til den aktuelle case er jeg, efter vel hundredevis af besøg i det pågældende supermarked over årene, blevet vant til, at fire små stramt struttende 'bib' har forsikret mig om indtastningen af min pinkode.

Bibenes bidrag

Overordnet har bibene bidraget til, at jeg hidtil ikke har behøvet at fremkalde og fastholde de faktiske tal i min aktuelle opmærksomhed i form af en art deklarativ viden. Jeg har kunnet forlade mig på procedural viden, som nemlig ikke kræver samme grad af – og form for – opmærksomhed i den aktuelle situation.

Jeg har således ved kassen kunnet tænke på meget andet end netop mine fire pinkodetal. Og jeg har aldrig tidligere tastet dem forkert. Pinkoden har så at sige ’siddet i mine fingre og ører’ men sjældent ’helt fremme i frontallapperne’.

Udover at bibene tidligere har forsikret mig om, at hvert enkelt at mine tastninger har været registreret, så har de også illustreret sammenhængen mellem de fire tal. Jeg har nemlig chunket mine tal, dvs sammenfattet de enkelte tal i større enheder.

På baggrund af tallenes placering på terminalens tastatur og det forhold, at jeg er højrehåndet, har jeg chunket min pinkode i to, således at de første to tal og de sidste to tal danner hver deres større enhed.

Selvom kun fire tal selvfølgelig giver et begrænset antal chunking muligheder, så kunne andre pinkoder have givet anledning til andre chunking-praksisser; fx kunne de tre første, de tre sidste eller de to midterste tal have dannet enhed. Men min lille pinkodemelodi har altså altid lydt: 'bib-bib [lille pause] bib-bib'.

Discountmusik

Det forhold, at der ikke er musik over højtaleranlægget i mit lokale discountsupermarked, er sådan set fint nok. Der er trods alt mange andre steder, hvor man har lejlighed til at lade sig overrisle af behagelysten musik.

Fraværet af musik bidrager også til at understrege, at der er tale om et discount-supermarked. Og faktisk har fraværet af musik også bidraget til, at ens lille pinkodemelodi har kunnet høres. Man har således kunnet forlyste sig lidt ved at afspille melodien i varierende hastigheder og dermed give udtryk for ens aktuelle fx travle eller særligt opkvikkede tilstand.

Men at der nu ikke længere gives pinkodebib som kvittering, synes jeg måske nok er lige lovlig meget discount.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.