Ph.d. Cup 2020 går til forsker i børns regnemetoder
phdcup phd cup pernille sunde

Pernille Bødtker Sunde fra VIA University College er både uddannet cand.scient. i biologi, men også folkeskolelærer. Det var, mens hun underviste i matematik, at hun undrede dig over, hvorfor så mange elever havde vanskeligheder med faget. (Foto: Uffe Weng)

22 juni 2020

Pernille Bødtker Sunde fra Via University College er formodentlig en glad ph.d.-studerende i dag.

I går aftes vandt hun nemlig Informations og DR's forskningspris ’Ph.d. Cup 2020’. Her skulle fem forskere præsentere deres resultater på bare tre minutter.

Det skriver arrangørerne bag i en pressemeddelelse.

Den unge forsker er både både cand.scient. i biologi og læreruddannet. Hun erfarede i sit arbejde som matematiklærer, at faget ofte var meget vanskeligt for en forholdsvis stor gruppe af elever, ifølge pressemeddelelsen.

I sin undersøgelse har hun fulgt 147 børn fra 1.-4. klasse på danske folkeskoler. Hun var specifikt interesseret i at finde ud af, hvordan forskellige regnestrategier i de små klasser kunne have en effekt på, hvordan barnets matematikfærdigheder udviklede sig, ifølge forskerens formidlingstekst.

Igennem sin forskning har Pernille Bødtker Sunde blandt andet fundet frem til, at børn, der tæller på fingrene, når de skal regne i 1. klasse, ofte klarere sig dårligere end andre, når de i 4. klasse skal slås med mere indviklet matematik, såsom brøkregning, ifølge pressemeddelelsen.

Hun fandt også, at drenge og piger regnede meget forskelligt, allerede i de helt små klasser. Det er særligt drengene, der oplever vanskeligheder med deres regnestrategier, ifølge formidlingsteksten.

»Det var helt tydeligt, hvorfor det her er vigtigt for os alle. Vinderen har identificeret et problem i hverdagen, som må løses videnskabeligt – og så gjort det,« sagde dommerne i konkurrencen ifølge pressemeddelelsen.

Dommerpanelet tæller Maja Horst fra DTU, der er formand for Ph.d. Cup og professor i ansvarlig teknologi, DNA-forsker og professor på Københavns Universitet Eske Willerslev og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Ph.d. Cup er en konkurrence mellem ph.d.-studerende, og konkurrencen afholdes af Information og DR. Kommunikationsfolk og journalister udvælger et felt af forskere, der så igen indsvævres af dommerkomiteen.

Målet er at hjælpe forskningen med at nå ud til den brede offentlighed, skriver arrangørerne.