Patent på rødt: Chan-wook Park og Louboutin
Chan-wook Park stoker  film anmeldelse

Efter at have set 'Stoker', er filmforsker Rikke Schubart ikke i tvivl om, at hun skal se resten af Chan-wook Parks film. (Foto: Shutterstock)

Efter at have set 'Stoker', er filmforsker Rikke Schubart ikke i tvivl om, at hun skal se resten af Chan-wook Parks film. (Foto: Shutterstock)

Cinemateket kører lige nu en serie med Chan-wook Parks film – og den kan stærkt anbefales.

Jeg tog min datter med ind og se Chan-Wook Parks nye film 'Stoker' (2013) med Mia Wasikowska og Nicole Kidman. Indrømmet, jeg kender ikke Parks film, hvilket, mange har sagt, var synd, eftersom jeg forsker i vold, gys og stærke følelser, og han efter sigende arbejder med netop disse ting.

Well, nu har jeg set 'Stoker'. Og kort sagt: Chan-Wook Park kalder på et gensyn. Det er nemlig dødgodt.

'Stoker' får desværre ikke dansk premiere, så filmen kan kun ses i Cinemateket. Historien åbner med en ung kvinde i en grøftekant ved siden af to biler. Hun er klædt i sin mors bluse, sin fars bælte og sin onkels sko. Og så er scenen sat.

Den unge kvinde er India Stoker (Mia Wasikowska), og hendes far er netop død i et sært biluheld. Hun bor med sin mor Evelyn (Kidman), en enke der ikke ligefrem er tårevædet. Til begravelsen ankommer onkel Charlie (Matthew Goode) og flytter ind. Hverken mor eller datter har hørt om den charmerende onkel, der beslutter sig for at blive.

Patent på rødt

For dem, der har set Hitchcocks 'Shadow of a Doubt' (1943), er plottet ikke overraskende, men det gør ikke så meget, for det hele ligger i stilen. Vi er ikke rigtig overraskede, når folk forsvinder, og heller ikke over den manglende opklaring (ja, politiet er yderst ineffektivt!). Til gengæld læner man sig tilbage og nyder den sanselige filmæstetik, der lader os mærke solskinnet på Indies blege hud, får os til at opleve hendes isolation og fascination af detaljer, såsom edderkopper og andet kryb, og giver sweet payback, da Indie fører sin blyant med blod til følge.

Stoker er en psykologisk thriller, der stryger os med hårene og børster vores sanser lige så forførerisk som i scenen, hvor Indie spørger, om moren vil børste hendes hår? Evelyn er en følelseskold narcissist, så nej, hun var på vej i seng. Må Indie så børste sin mors hår? Ja, det må hun da gerne.

Fra hår til jagt er stilen lagt med et blodrødt og stilsikkert spor, der fører direkte ned i et par højhælede kvindesko.

Jeg var betaget, og da jeg efter filmen spurgte, om min datter syntes om filmen, mente hun, at instruktøren havde supergod stil. De højhælede var nemlig Christian Louboutin-sko. Og hvis nogle læsere ikke skulle vide det, så har Louboutin patent på den røde sål. Yes. Man kan tage patent på rødt.

Og nu er jeg nødt til at se flere Chan-wook Park-film, for efter hvad jeg kan google mig frem til, er 'Sympathy for Mr. Vengeance' (2002), 'Oldboy' (2003, vinder af Grand Prix i Cannes) og 'Thirst' (2009, vinder af Prix du Jury i Cannes) nemlig endnu bedre.

Rigtig god fornøjelse!

 

Denne artikel er oprindeligt publiceret som et blogindlæg.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.