Påskemåltidet smager af slaveri, offer og fællesskab
Mad og hukommelse hænger sammen. Eksempelvis bliver det nemmere at tænke sig tilbage i tiden, når vi kan lugte og smage den mad, vi fik, dengang vi var der. Den sammenhæng mellem mad og minder er tydelig i de to bibelske traditioner om påsken.
jesus_påske_mad_traditioner_minder_religion_bibelen_gamle_nye_testamente

Den sidste nadver fandt sted på skærtorsdag, hvor Jesus delte brød og vin med sine disciple. (Foto: Shutterstock) 

Den sidste nadver fandt sted på skærtorsdag, hvor Jesus delte brød og vin med sine disciple. (Foto: Shutterstock) 

Mad har evnen til at tryllebinde og tage os tilbage til barndommens minder om mors julesteg eller sommerferiens grisefest i Spanien.

Mad og minder er stærkt forbundet og et godt eksempel herpå, finder vi i Bibelens to testamenter.

I Det Gamle Testamente skal påskemåltidet minde os om israelitternes dramatiske flugt fra slaveri i Egypten.

I Det Nye Testamente bliver den gammeltestamentlige påske derimod bearbejdet og fyldt med et nyt indhold, så påsken i stedet bliver et måltid til minde om Jesus.

De to testamenter

Bibelen består af to dele: Det Gamle og Det Nye Testamente.

Det Gamle Testamente blev skrevet først. Vi ved ikke præcis hvornår, men teksterne i Det Gamle Testamente blev formodentlig til i oldtidens Palæstina i midten af det første årtusinde f. Kr.

Mærkede dørkarme med påskelammets blod

I Det Gamle Testamente forbindes påsken med fortællingen om israelitternes fangenskab i Egypten, som man kan læse om i Anden Mosebog kapitel 12.

Det er samtidig fortællingen om, hvordan Farao endelig lader israelitterne rejse, efter Egypten er blevet ramt af de ti plager. 

Den tiende og sidste plage er drabet på Egyptens førstefødte. Med denne fortælling indstiftes påsken som et mindemåltid – en årligt tilbagevendende begivenhed – der skal minde israelitterne om, hvordan deres Gud reddede dem fra slaveriet.

På denne skæbnesvangre nat, fortæller Anden Mosebog, gemte israelitterne sig i deres huse. De havde mærket deres dørkarme med påskelammets blod, så Jahve, der gik rundt udenfor i mørket, og bragte død til Egyptens førstefødte, ville gå forbi. Pesach, der er det hebraiske ord for påske, betyder netop at gå forbi.

Fakta
Forskerzonen

Denne artikel er en del af Forskerzonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde.

Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

Forskerzonen er støttet af Lundbeckfonden.

En komplet genopførsel med vandrestave

Påskemåltidet består af helstegt lam, usyret brød og bitre urter, og hver del har en symbolsk betydning.

Lammet refererer til blodet, der frelste israelitterne fra døden, og det usyrede brød spiser man, fordi israelitterne måtte forlade Egypten i en sådan hast, at der ikke var tid til at brødet kunne hæve.

De bitre urter får vi ingen forklaring på i Det Gamle Testamente, men ifølge den senere jødiske tradition skal man spise bitre urter til sit påskelam, fordi de minder om fangenskabets bitre år i Egypten.

Påskemåltidet skal spises i al hast. Man skal have sin kjortel bundet op, sandaler på fødderne og en vandrestav i hånden.

Sådan skal man gøre det år efter år, for at mindes flugten fra Egypten, og man skal give traditionen videre til sine børn, som der står i Anden Mosebog kapitel 12:

»Dette skal I overholde som en forordning for jer og jeres børn til evig tid. Når I kommer til det land, Jahve vil give jer, sådan som han har lovet, skal I overholde denne skik. Og når jeres børn spørger, hvad det er for en skik, I har, skal I svare: 'Det er påskeoffer for Jahve, fordi han i Egypten sprang israelitternes huse over, da han slog egypterne ned, men skånede vores huse'.«

Det er med andre ord næsten som at være der selv. Ved at klæde sig ud i rejsetøj og spise i hast genopfører man det drama, som påskemåltidet er til minde om. Måltidet genopliver fortællingen, og alle, der deltager i det, bliver for en stund til israelitterne, som de sad der i den egyptiske nat med hjertet i halsen og vandrestaven i hånden.

Det Gamle Testamente

Forfatterne til Det Gamle Testamente ville kun have én gud, nemlig Jahve, og han skulle dyrkes af folket på deres måde.

I begyndelsen var Jahvereligionen ellers en helt almindelig mellemøstlig oldtidsreligion, hvor man tilbad flere guder og ofrede til dem i templer.

Det Gamle Testamente er historien om, hvordan Gud, Jahve, udvalgte sit eget særlige folk, israelitterne, og illustrerer det, som forfatterne mente, var den rette måde at forholde sig til Jahve på.

Fra påskelam til brød og vin

I Det Nye Testamente er påskemåltidet stadig et mindemåltid, men det bliver et måltid til erindring om noget ganske andet.

Under den sidste nadver – som jo strengt taget er den første nadver – fejrer Jesus og disciplene netop påske, men Jesus giver måltidselementerne en ny betydning. Nu er det ikke længere lam, usyret brød og bitre urter, men brød og vin, der er de centrale dele af måltidet.

Som man kan læse i Første Korintherbrev kapitel 11:

»Herren Jesus i den nat, da han blev forrådt, tog et brød, takkede, brød det og sagde: 'Dette er mit legeme, som gives for jer; gør dette til ihukommelse af mig!' Ligeså tog han også bægeret efter måltidet og sagde: 'Dette bæger er den nye pagt ved mit blod; gør dette, hver gang I drikker det, til ihukommelse af mig!' For hver gang I spiser dette brød og drikker bægeret, forkynder I Herrens død, indtil han kommer.«

Den kristne nadver er teologisk håndværk

De nytestamentlige forfattere tager fat i påskemåltidet, et vigtigt jødisk ritual, og transformerer det, så det i stedet bliver til begyndelsen på indstiftelsen af den kristne nadver.

Forfatterne udskifter et ritual med et andet. Ja, de tager nærmest lammestegen ud af munden på folk, og erstatter den med brødet og vinen, som er Jesus’ kød og blod.

Det må siges at være godt teologisk håndværk, for forfatterne nøjes ikke med at sige, at Jesus nu er religionens nye fokus. De siger også, at man skal spise og smage det i brødet og vinen, i stedet for i lam og bitre urter. Netop fordi der er en særlig sammenhæng mellem mad og minder.

Det Nye Testamente

Anden del af Bibelen er Det Nye Testamente, der er skrevet i de første to århundreder e.Kr.

Forfatterne til Det Nye Testamente var jøder, og de var fortrolige med Det Gamle Testamente. 

I modsætning til de fleste andre jøder på dette tidspunkt, mente forfatterne til Det Nye Testamente, at en mand ved navn Jesus fra Nazareth var den frelser (Messias på hebraisk, Kristus på græsk), som man i jødedommen gik og ventede på. 

Det Nye Testamente indeholder flere forskellige bud på, hvordan man bedst forholder sig til Gud, nu da hans søn, Jesus, er blevet en del af historien.

Danske påskefrokoster smager af fællesskab

Om få dage samles mange danskere til påskefrokost, et måltid, der markerer det særlige på flere måder. Det understreger en særlig tid, helligdagen eller fridagen over for hverdagen, og et særligt fællesskab, hvad enten vi så holder påskefrokost med familien, vennerne fra kollegiekøkkenet eller med læseklubben.

Påskefrokosten er traditionel, ja ligefrem gammeldags. Den minder os om, at vi er en del af en historie, og at den historie har hjemme i en nordisk (sild og snaps), kulturkristen kontekst. Man skal hverken være dansk eller kristen for at gå til påskefrokost, men påskefrokosten har sin rod i en kristen højtid, der i øvrigt har sin rod i en jødisk højtid.

Det er nok de færreste, der mindes israelitternes flugt fra Egypten eller Jesus og disciplene i Jerusalem, når de sætter sig ved påskefrokostbordet. 

I stedet minder det os nok om fællesskab og familie, om forår og fest og måske om gamle dage, om mormors tarteletter og om marineret sild.

Alle må bruge og viderebringe Forskerzonens artikler

På Forskerzonen skriver forskere selv om deres forskning. Vi mener, det er vigtigt, at alle får mulighed for at læse om forskning fra forskerens egen hånd.

Alle må derfor bruge, kopiere og viderebringe Forskerzonens artikler udfra følgende enkle krav:

  • Det skal krediteres: 'Artiklen er oprindelig bragt på Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler'. Hvis artiklen bringes på web, skal der linkes til artiklen på Forskerzonen.
  • Artiklen må ikke redigeres og skal bringes i fuld længde (medmindre andet aftales med forskeren).
  • Du skal give forskeren besked om, at du genpublicerer.
  • Artikler, som er oversat fra The Conversation, skal have indsat en HTML-kode til indsamling af statistik i bunden. HTML-koden finder du i den originale artikel på The Conversations hjemmeside ved at klikke på knappen "Republish this article" ude til højre, derefter klikke på 'Advanced' og kopiere koden. Du finder linket til artiklen på The Conversation i bunden af Forskerzonens oversatte artikel. 

Det er ikke et krav, men vi sætter pris på, at du giver os besked, hvis du publicerer vores indhold (undtaget indhold fra The Conversation). Skriv til redaktør Anders Høeg Lammers på ahl@videnskab.dk.

Læs mere om Forskerzonen i Forskerzonens redaktionelle retningslinjer.

Podcasten Brainstorm

Lyt til Videnskab.dk's podcast om hjernen, Brainstorm, herunder. Du kan også finde flere podcasts fra Videnskab.dk i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk