Opsigtsvækkende fossilfund: Uddød fugleart 'genopstod' fra de døde

Den hvidstrubede rikse, fotograferet i Ranomafana Natinoalpark i Madagaskar. (Foto: Charles J. Sharp / CC BY-SA 4.0)

13 maj 2019

Nok kan den hvidstrubede rikse ikke flyve, men den kan genopstå fra de døde.

I hvert fald viser et nyt studie, at fuglen uddøde på øgruppen Aldabra efter en stor oversvømmelse for tusinde år siden, men efterfølgende genopstod via en 'gentagen evolution'.

Det skriver University of Portsmouth i en pressemeddelelse på baggrund af et studie, der er udgivet i The Zoological Journal of the Linnean Society.

Ifølge forskerne bag studiet er fuglens genkomst et af de klareste eksempler på det biologiske fænomen 'gentagen revolution', hvor en uddød art genopstår.

LÆS OGSÅ: Utroligt: 'Uddødt' kæmpeinsekt genopstår på klippeø

I studiet har forskerne sammenlignet fossiler fra fuglearter før og efter oversvømmelsen på Aldabra, og her har de fundet, at blandt andet vingebenet har udviklet sig på samme måde.

Den usædvanlige historie om den hvidstrubede rikse går flere tusinde år tilbage, da dele af en tidligere fugleart, der normalt har hjemme på Madagascar, landede på atollen Aldrabra i Det Indiske Ocean. Et sted, hvor der hverken er konkurrence fra rovdyr og andre dyrearter.