Om Bataille og grænseløs horror
Gyserfilm følelser afsky rædsel skræk spænding frygt ubehag uhygge grænseoverskridende George Bataille

George Batailles tanker om, at erotik og død hænger sammen, kan overføres til horrorfilm. (Foto: Shutterstock)

Redaktøren på Videnskab.dk bad om mere forskning.

Hmmm... Det er svært at gøre indlæg direkte forskningsbaserede, uden at de ender med at blive død-kedelige for ikke-akademikere. Men lad mig da forsøge.

For øjeblikket læser jeg George Bataille. Jeg har lige læst 'Historien om øjet'; en lang novelle, der er i tradition med Markis de Sade og erotisk grænseoverskridelse.

Og hvad er så interessant ved Bataille i min forskning?

Spørgsmålet om grænseoverskridelsen er relevant for horror, fordi al god horror er knyttet til grænseoverskridelse.

Hinsides borgerlig dydsmoral

Men lad os blive et øjeblik ved Bataille. Med til hans erotik er, at erotik og død er knyttet til hinanden.

Personerne pisser, voldtager, nyder og lemlæster, som det passer i deres ganske upassende lyster. Vi er ude i et lyst-univers, der er hinsides borgerlig dydsmoral.

Og det er det 'hinsides', der er interessant.

Kaos og ingen regler 

Grænseoverskridelse betyder ikke nødvendigvis, at man går fra en ting til dens modsætning – som fra god til ond, eller fra sex til afholdenhed.

Hos Bataille er grænseoverskridelsen for mig at se knyttet til at ophæve eller suspendere tingenes modsætningsforhold.

Vi ender derfor i et kaos, en kaotisk verden, hvor alt kan ske, fordi moralen og det muliges regler er suspenderet.

Det samme gør sig gældende i god horror. Den amerikanske filmforsker Robin Wood har sagt, at horror kan koges ned til denne formel:

»Normalitet er truet af monsteret. Formelen tilbyder tre variabler, som man skal undersøge i analysen af individuelle film: Definitionen af normalitet, definitionen af monsteret og – helt centralt – definitionen af forholdet mellem de to. Generelt kan man sige, at jo sværere det er at anvende denne formel, desto mere kompleks og interessant bliver filmen.«

Gode gys går bag om moralen

God horror suspenderer grænsen mellem menneske og monster, mellem liv og død, mellem begær og afsky, mellem angst og lyst.

Vi ser de to størrelser glide sammen i for eksempel min analyse af horror-heltinden, der for at overleve må blive 'monstrøs' og i stand til at dræbe.

Børnehavepædagogen i 'Eden Lake' ender med at myrde to børn. Og hun overlever alligevel ikke, selvom hun er dyppet i lort.

Og hovedpersonen i 'The Descent' er døbt i en sø af blod, hvorefter hun myrder en af sine veninder.

Når gyset er godt og provokerende, udforsker det moralens bagside. Ikke moralens modsætning, men dens ophævelse.

Det gode gys udforsker grænseoverskridelse og det kaos, der ville herske, hvis moralen ikke var til stede og tøjlede vores adfærd.

Død, liv, lyst og...

Ja, det er nogen af de tanker, jeg gør mig om grænser og gys og Bataille og erotik.

Det er ikke i det sikre og velafgrænsede, at fornøjelse findes, men derimod i overskridelsen, suspensionen og kaoset.

I det sted, hvor levende bliver døde, hvor døde bliver levende, hvor lemmer hugges af, og nye karaktertræk vokser frem. Hvor død fører til lyst, og lyst fører til... Ja, I kan selv fortsætte.

Og til læseren af min blog, der engang sidste år anbefalede mig at se den franske film 'A l'interieure':

Lige nu har mine kvindelige grønlandske studerende valgt at se netop denne film (jeg havde givet dem fem franske tortureporn-film at vælge fra).

Men de synes, at temaet om graviditet er... grænseoverskridende og spændende. De har selv børn. At de tør! Det er absolut en grænseoverskridende film.

 

Denne artikel er oprindeligt publiceret som et blogindlæg.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.