Oldtidsfund i finsk sø: 4.400 år gammel slangeformet træstav kan have tilhørt en shaman
Slange finsk sø træstav

Slangefiguren blev fundet ved Järrvensuo, et område i Sydvestfinland, hvor arkæologer også har fundet mange genstande, der kan kobles til fiskeri. (Foto: Satu Koivisto/Antiquity Publications Ltd)

30 juni 2021

En 4.400 år gammel træstav, der er blevet skåret ud, så den har form som en slange, er blevet fundet i en sø i Sydvestfinland, skriver Live Science.

Staven kan have tilhørt en shaman, eftersom folk indenfor den finske og samiske kosmologi førhen mente, at shamaner kunne forvandle sig til slanger, vurderer forskerne bag et nyt studie om fundet, udgivet i Antiquity

»Jeg har set mange utrolige ting i mit arbejde som arkæolog i vådområder, men opdagelsen af denne figur gjorde mig aldeles mundlam og gav mig gåsehud,« siger Satu Koivisto, postdoc ved Archaeology and Finnish History på Turku Universitet, til Live Science.

Figuren er 53 centimeter lang, omkring 2,5 centimeter tyk og blev skåret ud af et enkelt stykke træ.

Figuren kan forestille en snog eller en hugorm, mener forskerne bag fundet.

Slangestav shaman Finland vådområde

Finlands sure jord bevarer ikke trægenstande så længe, så fundet af slangestaven i vådområdet vidner om, at finske arkæologer skal sætte vådområderne under lup, siger Kristiina Mannermaa, professor ved Department of Cultures ved Helsinki Universitet, til Live Science. (Foto: Satu Koivisto/Antiquity Publications Ltd)

Slangestaven kan være en religiøs ofring og ikke bare en genstand, som gik tabt ved et uheld, da staven er fundet i et vådområde ved en sø. Foreløbig er teorien dog svær at be- eller afkræfte, eftersom staven er udskåret, længe før finnerne begyndte at lave skriftlige optegnelser.
slange stok Finland shaman