Nyt studie: Måske blev hunden vores bedste ven langt tidligere, end vi har troet
hvornår blev hunde domisticeret tæmmet ulve arkæologi

Arkæologer har set på hunde (eller ulves) tænder og brugt metoden til at anslå, hvornår ét af de logrende væsner er blevet tæmmet. (Foto: Mietje Germonpre/Anthropos Museum, BRNO)

21 februar 2020

At hunde (Canis familiaris) stammer fra ulve (C. lupus), som blev tæmmet af mennesker langt tilbage i historien er noget, de fleste ved.

Men præcis hvornår dét skete, er der i arkæologien meget debat om. Linksne i denne artikel leder alle til undersøgelser, der via forskellige metoder kommer frem til en række bud.

Nu har forskere undersøgt kranierne fra et hele 28.500 år gammelt fossilt fund i Tjekkiet, og de tror, at der måske kan være tale om nogle af de allerførste domisticerede (tæmmede) hunde.

Eller også er det bare ulve.

Det skriver ScienceAlert.com

Studiet, der er publiceret i Journal of Archaeological Science, har undersøgt hundenes (eller ulvenes) tænder og fundet en anden slags slid hos de logrende væsner sammenlignet med andre fund af samtidige artsfæller.

»Tandslid er et adfærdssignal, som kan opstå, generationer inden vi ser morfologiske ændringer (i form og opbygning af organismer, red.) i en population,« fortæller forfatter på studiet og antropolog Peter Ungar fra the University of Arkansas til ScienceAlert.

»Det viser et stort potentiale i at bruge denne her arkæologiske metode til at adskille proto-hunde fra ulve.«

Forskerne mener ifølge ScienceAlert, at slitagen på tænderne kan være en indikator på, at dyrene har fået en anden slags kost, der måske kan være rester fra menneskers boplads – for eksempel kødben.

I naturen er tandsliddet mindre markant, fordi ulvene spiser mere blødt kød, som vi mennesker nok vil foretrække at give til os selv fremfor vores firbenede følgesvende.

Men forskerne påpeger også i studiet, at tandsliddet kan være udtryk for, at en ulveflok har været udsat for konkurrence eller forandringer i deres naturlige miljø.