Nyt studie: Computerspillende unge klarer sig bedre i skolen
Kilde:
10 august 2016

For de fleste forældre anskues deres børns timer foran computerskærmen formentlig som tidsfordriv, der hellere burde bruges med næsen i skolebøgerne.

Men computerspil som Fifa, Halflife og World of Warcraft er måske nøglen til bedre præstationer i matematik, naturvidenskab og læsning, skriver theguardian.com.

Studerende, som spillede computer, Playstation eller lignende på næsten daglig basis scorede i gennemsnit 15 point højere i Pisa-tests i matematik og læsning og 17 point højere naturvidenskab, viser et nyt studie baseret på 12.000 australske gymnasieelever. Studiet kan dog ikke bevise, at det er computerspillene, som direkte påvirker de studerendes præstation positivt.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet International Journal of Communication.

»Når du spiller online computerspil, løser du gåder for at komme videre til næste level, og det involverer brugen af noget af den viden og de færdigheder i matematik, læsning og naturvidenskab, som du har lært i løbet af dagen,« siger Alberto Posso, som er lektor ved Royal Melbourne Institute of Technology og forfatter på det nye studie, ifølge the guardian.com.

Men årsagen til sammenhængen mellem computerspil og uddannelsesmæssig succes er altså ikke kortlagt af studiet. Det er muligt at de børn, som er talentfulde i matematik, naturvidenskab og læsning har en større tendens til at spille onlinespil. En alternativ forklaring er, at de dygtigere studerende er mere effektive i skolen og derfor har mere fritid, hvilket ville gøre computerspilleriet til en markør for akademiske evner, fremfor en aktivitet, der aktivt styrker indsatsen i skolen.

»En række forskere har forsøgt at fremhæve sammenhængen i en periode, men vi har brug for mere detaljeret forskning og nuanceret data for at besvare disse spørgsmål med større sikkerhed,« siger Peter Etchells, som er lektor i biologisk psykologi ved Bath Spa University og ikke var involveret i det nye studie, ifølge theguardian.com.