Nyhedsmedierne lader i højere grad Google, Amazon og andre tredjeparter tage deres brugerdata
big data øjne

Nyhedsmedier skal ifølge Aske Kammer i langt højere grad værne om deres brugerdata, hvis de vil forblive konkurrencedygtige i det digitale kapløb (Foto: Shutterstock)

Nyhedsmedier skal ifølge Aske Kammer i langt højere grad værne om deres brugerdata, hvis de vil forblive konkurrencedygtige i det digitale kapløb (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
24 november 2021

Det er velkendt, at brugerdata er internettets guld. Det gælder både internetgiganter såsom Google og Amazon samt mindre medievirksomheder såsom DR, BBC og New York Times.

I konkurrencen om den værdifulde viden om brugernes forbrug og adfærd sætter de mindre medievirksomheder sig dog i en dårligere og dårligere position.

Et nyt studie viser nemlig, at tredjeparterne - internetgiganterne - i højere grad får adgang til den brugerdata, som medierne kan trække fra deres apps.

Det er forretningskritisk, mener Aske Kammer, der er docent og medieforsker på DMJX, og som står bag undersøgelsen af brugerdata på danske og udenlandske mediers nyhedsapps.

Det skriver DMJX.

Aske Kammer har i en periode på fem år undersøgt 24 udvalgte danske og udenlandske mediers nyhedsapps i forhold til brugerdata - blandt andre DR, Ekstra Bladet, BBC, CNN, Bild og New York Times. 

Han har forsøgt at kortlægge forbindelser, der gennem nyhedsapps skabes mellem medier, brugere og tredjeparter.

Når en bruger læser en artikel eller afspiller en video, kan et medie trække brugerinformation om dette, men det kan en lang række tredjeparter altså også, fordi der samtidig bliver skabt forbindelse til deres servere.

»Et af de store konkurrenceparametre i denne tid er, hvordan man agerer i kampen om brugerdata. Og hvis nyhedsmedierne ikke skærmer af for andres indsamling af deres unikke data, kan de umuligt vinde kapløbet,« siger Aske Kammer til DMJX.

Problemet gør sig gældende hos alle 24 undersøgte nyhedsmedier, og samtidig viser undersøgelsen også, at det er forværret over de seneste fem år. 

Aske Kammer peger blandt andet på, at det tyske medie Bilds app havde kontakt med 10 tredjeparter i 2016, mens det tal var steget til 52 i 2021.

De store spillere som Google og Amazon har mange flere ressourcer og kan derfor udnytte brugerdatas værdi meget bedre, fordi de kan koble til alt deres anden data. Derfor bør nyhedsmedierne ifølge Aske Kammer tage udfordringen alvorligt.

jso

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.