Ny teori om vikingernes bersærkergang: Var de høje på bulmeurt?
Vikingekrigeres ustyrlige raseri kan muligvis skyldes bulmeurt, mener forsker. Andre forskere tvivler.
Bulmeurt Hyoscyamus niger  stoffer rød fluesvamp vikinger kamp krig rusmiddel narkotika plante bersærkergang bersærker ritualer

Illustrationen (fra 550-800) skal ifølge snl.no forestille Odin (til venstre) og en 'bersærker', en blodtørstig, aggressiv krig, på slagmarken. (Kilde: Wikimedia Commons, CC PD)

Udtrykket 'at gå bersærk' kendes fra den norrøne litteratur om krigere, der i kamp blev grebet af et vildt og ustyrligt raseri, så hverken ven eller fjende kunne vide sig sikre.

Krigerne gik bersærkergang og blev i norrøne tekster (udtryk om vestnordisk litteratur og kultur fra vikingetiden og middelalderen, hovedsagelig overleveret i håndskrifter) beskrevet som 'gale som hunde' samt 'lige så stærke som en bjørn eller en okse'; i stand til at dræbe med et enkelt slag.

De bed i skjoldene, spiste gløder og gik gennem ild, skriver Store norske leksikon.

Forskerne har tidligere haft en teori om, at krigerne var høje af rød fluesvamp, men nu mener forsker Karsten Fatur, at han har fundet en alternativ forklaring, skriver ARS Technica, som først omtalte den nye teori.

Vikingernes kamprus stemmer godt overens med bulmeurts symptomer

Ph.d. Karsten Fatur arbejder ved University of Ljbuljana i Slovenien, hvor han som etnobotaniker studerer forholdet mellem planter og mennesker.

For nylig publicerede han et studie, hvor han argumenterer for, at krigerne var høje af planten Hyoscyamus niger eller bulmeurt, som vi almindeligvis kalder den.

Karsten Fatur begrunder sin teori med beskrivelser af de vilde krigere i forskellige norrøne tekster.

Tilstanden 'at gå bersærkergang' startede angiveligt med kulderystelser og skælven, før krigerens ansigt hævede op og blev rødt. Så blev han rasende.

I takt med at effekten aftog, blev krigeren syg, udmattet og følelsesmæssig lammet, skriver ARS Technica.

Sammen med opkast, svedeture, akut forvirring, hallucinationer samt anfald stemmer beskrivelserne godt overens med den forgiftning, man oplever, hvis man spiser rød fluesvamp.

Alligevel mener Karsten Fatur, at det er mere sandsynligt, at krigerne var høje af bumleurt.

LÆS OGSÅ: Hvorfor var vikingerne så overlegne i kamp?

Bulmeurt dukker ofte op i vikingegrave

Bulmeurt blev brugt i vikingetiden, fortæller ph.d. Anneleen Kool. Hun arbejder ved Naturhistorisk museum (NHM) i Oslo og forsker netop i, hvordan man brugte planter i vikingetiden.

»Den dukker ofte op i vikingeudgravninger, og den er fundet flere steder i Danmark, York, Dublin og Staraja Ladoga i Rusland,« skriver hun i en email til forskning.no, Videnskab.dk's norske søstersite.

Arkæologerne har blandt andet fundet spor efter planten i en grav tilhørende en spåkvinde i Danmark, fortæller hun.

Det fund kan du læse mere om i artiklen »Det var satans«: Dette smykke kan have tilhørt Blåtands troldkvinde.

Bulmeurt (Hyoscyamus niger) er en 25-80 cm høj urt, der i Danmark vokser på stenede strandvolde og på forstyrret jord omkring bebyggelse. Hele planten, men især frøene, er stærkt giftig. (Foto: Foto: Wikimedia/Richard Adam, CC-BY)

Anneleen Kool fortæller også, at planten igennem tiderne er blevet brugt som beroligende middel, sovemiddel og til at fremkalde hallucinationer.

Planten er dødelig giftig, og selv om planten blev brugt, var den bestemt ikke ufarlig, påpeger Anneleen Kool.

Den indeholder nemlig stofferne hyoscyamin og skopolamin, som har en stærk narkotisk effekt på nervesystemet, ifølge denne artikel fra Naturhistorisk Museum i Oslo.

Hvis frøene fra blomstens frøkapsler bliver varmet op, fordamper stofferne, og dampen kan virke bedøvende. Oraklet i Delfi inhalerede angiveligt dampen fra frøene.