Ny teori: Derfor styrtede World Trade Center sammen
Norsk forsker mener, han har forklaringen på 'uforklarlige' eksplosionslyde i tvillingtårnene 11.september 2001 – lyde, der affødte mange konspirationsteorier. Den officielle forklaring holder ikke, mener forskeren.

En blanding af vand fra sprinkleranlægget og flydende aluminium fra de nedsmeltede fly skabte eksplosionerne, som fik tvillingtårnene til at kollapse. Det mener materialeforsker Christian J. Simensen fra SINTEF i Norge.

Umiddelbart før de to skyskrabere i New York faldt sammen 11. september 2001, blev kraftige brag hørt fra bygningernes indre. Det fik mange til at tvivle på den officielle forklaring om, at overophedede stålbjælker i bygningerne var årsagen til, at bygningerne kollapsede.
Bragene resulterede i konspirationsteorier om, at nogen havde placeret sprængladninger inde i tårnene.
På en international materialeteknologi-konference i San Diego, USA, har seniorforsker Simensen præsenteret en alternativ materialefysisk teori om, hvad der skete i tårnene, da flyangrebet satte ind. En teori, som forskeren mener er langt mere sandsynlig end den officielle forklaring på kollapset.

Aluminium og vand fik tårnene til at styrte sammen 

Simensen mener, det er mest sandsynligt, at de to fly blev liggende inde i et varmeisoleret lag af nedfaldne bygningsmaterialer i skyskraberne. Han mener derfor, at det var flyene, og ikke bygningskonstruktionen, som optog størstedelen af varmen fra det brændende brændstof.
Forskeren mener, opvarmningen førte til, at aluminium i flyene smeltede.
Hans teori går på, at flydende aluminium herefter fandt vej ned igennem bygningen gennem huller i gulvene og langs trapper – og at strømmen af aluminium reagerede kemisk med vand fra sprinkleranlæggene i etagerne under.
»Både gennem videnskabelige forsøg i aluminiumindustrien og fra 250 registrerede ulykker i denne industri, ved vi, at mødet mellem flydende aluminium og vand udløser voldsomme eksplosioner«, siger Simensen og fortsætter:
»Jeg mener, det er klart mest sandsynlig, at det var disse eksplosioner, der fik skyskraberne til at kollapse ved at rive et mellemstykke af konstruktionen ud, og at dette fik den øvre del til at falde ned på og knuse den nedre del.«
»Jeg tror med andre ord, at det var disse eksplosioner, der kunne høres af folk i nærheden, og som siden har vækket liv i konspirationsteorierne om plantede sprængladninger.«

Kan din teori bruges til at beskytte mennesker og materielle værdier i tilfælde af at andre skyskrabere skulle blive truffet af store fly?

»Ja, faktisk. En ting vi har lært er, at man kunne have løsninger, der gør det muligt at igangsætte hurtig udtømning af vandet fra sprinkleranlæggene i etagerne under træffestedet.«
»En anden tænkelig mulighed er at skyde raketter ind med brandhæmmende stoffer, som kan ligge sig udenpå flyets krop og forhindre overophedning af metallet.«

30 ton aluminium overset i rapport

Den officielle rapport om årsagen til, at de tre bygninger kollapsede, blev udarbejdet af en kommission nedsat af den amerikanske regering og er støttet i andre publikationer.
Rapporten konkluderede, at sammenstyrtningerne skyldtes overophedning af stålbjælker i midten af bygningen.
»Jeg mener, det er overvejende sandsynlig, at årsagsteorierne om kollapset er forkert i forhold til WTC1 og WTC2. Derimod mener jeg, det er meget sandsynlig, at deres teori fra rapporten er korrekt for WTC7,« siger Simensen.
Hvorfor skal vi tro mere på den alternative teori fra dig end på den officielle forklaring?
»Meget kort sagt: Fordi regeringens kommission ikke tog nok hensyn til at det kom 30 ton aluminium med flyene ind i hvert af de to tårne.«

Flyene ramte som meteorer

»Jeg baserer min teori på sammenligninger med parallelle observerbare fænomener i fysikkens verden. Lad os begynde med det, jeg mener, må være sket, da flyene ramte de to tårne.«
»De kom ind med høj hastighed og i lav vinkel. Det eneste parallelle fænomen, vi har kendskab til, er meteorer, som træffer Jorden. De kommer også ind i lav vinkel og med stor hastighed.«
»Det vi ved er, at disse tager jordmasser med sig gennem jordlaget. Hele overfladen, inklusive alle porer, bliver dækket af jordmasserne, som følger med. Det inderste lag smelter og bliver til en glasbelægning uden på meteoren.«
»På samme måde mener jeg, flyene må være blevet dækket af indvendige vægge, lofter og gulve, som ramte sammen rundt dem, og som flyene formentligt skrabede med sig gennem bygningerne. Meget af dette var gips, et materiale med meget lav varmeledningsevne. De sammenstyrtede materialer blev derfor formentligt et skjold, der holdt på varmen rundt flyene og beskyttede resten af bygningen.«

Så du mener altså, at det var flyene, der blev overophedede, og ikke stålet i bygningskonstruktionen?

»Ja, det gør jeg. De smadrede fly stoppede formenligt tæt på kernen af skyskraberne. Materialer langs kollisionsbanen må også have brændt. Men den virkelig varmezone var sandsynligvis der, hvor flyene lå. Jeg tror, nogle af tankene på flyet fik store skader, men at de fleste blev snittet i to af mødet med stålbjælker i bygningerne, og at brandforløbet derfor var nogenlunde konstant.«
»Jeg tror, flyene må være blevet liggende i en bunke dannet af kollapsede materialer to-tre etager under etagerne, de ramte. Hele denne bunke må være blevet opvarmet af det brændende brændstof. På ydersiden af bunkerne har temperaturen højst sandsynligt været flere hundrede grader lavere end inde i midten.«
»Aluminiumlegeringerne i fuselagen, flyets krop, smelter ved en temperatur på 660 grader. Erfaringer fra aluminiumindustrien foreslår, at det kan have taget tre kvarter til en time, før materialet nåede denne grænse.«
»Varmes aluminiummet yderligere op til en temperatur på 750 grader, bliver materialet til en letflydende væske. Jeg tror, at netop dette skete i tvillingtårnene, og at flydende aluminium derefter begyndte at løbe ned i etagerne under.«

Vandet fra sprinkleranlæggene skabte reaktionen

»Alle etagene i tvillingtårnene havde sprinkleranlæg. Alt vand over de ophedede fly må have fordampet. I etagene under, derimod, var der vand i sprinkleranlæggene. Er min teori rigtig, er tonsvis af aluminium løbet ned igennem i tårnene.«
»Der har det smeltede metal mødt vand, og vandmængden har været lille i forhold til med mængden af det smeltede metal - måske omkring 100 liter. Fra ulykker og videnskabelige forsøg i aluminiumindustrien ved vi, at sådanne møder resulterer i voldsomme eksplosioner.«
»Aluminium reagerer umiddelbart med vandet. Resultatet kan blive en lokal temperaturforøgelse på flere hundrede grader, plus eksplosioner, som skyldes, at reaktionerne danner hydrogen.«
»Reaktionerne bliver specielt kraftige, når det er rust eller andre katalysatorer til stede. Her kan temperaturen overstige de 1.500 grader, og når gasser bliver så varme, udvider de sig så meget, at de kan skabe voldsomme eksplosioner.«
»Aluminiumindustrien har rapporteret om mere end 250 aluminium/vand-eksplosioner siden 1980. Den sidste opstod i Kina, da en arbejder tabte smeltet metal på et vådt gulv, med det resultat i, at 31 mennesker døde, og fabrikken blev blæst i stykker.«
»Under kontrollerede betingelser gennemførte aluminiumproducenten Alcoa et forsøg, der selskabet lod 30 kilo smeltet aluminium reagere med 20 liter vand, og med noget rust tilsat. Eksplosionen, som fulgte, knuste hele laboratoriet og efterlod et krater med en diameter på 30 meter.«
»Mange i New York rapporterede, at de havde hørt eksplosioner lige før bygningerne kollapsede. Videoer af bygningerne viser også eksplosioner i etagerne under, der hvor flyene havde ramt. Siden mængden aluminium var stor, sammenlignet med vandmængden, og siden der formentligt var rust til stede, mener jeg, det er overvejende sandsynligt, at bygningerne kollapsede som følge af en serie aluminium-vand-eksplosioner af den mest energirige slags.«
Hvordan kunne eksplosionerne midt i bygningen få hele tårnet til at falde sammen?
»Aluminium/vand-eksplosioner ligner dynamiteksplosioner. Eksplosionerne har formentligt været kraftige nok til at blæse en hel sektion af hver bygning. Topsektionen vil så falde ned på den resterende del af tårnet under, og vægten af topsektionen vil være høj nok til at knuse den nedre del.«

WTC7-kollaps stemmer overens med regeringsrapporten

»WTC1 og WTC2 tog enorme mængder af brandstof og stålsplinter – hvis min teori er rigtig – også store mængder af smeltet aluminium med sig, da de kollapsede. Da disse materialer og stoffer faldt 300-400 meter ned til jorden, blev de klemt mellem de øvre og nedre delene af tårnene.«
»Som følge af dette skød et bombardement af varme partikler, brandstof og sandsynligvis aluminiumsdråber mod bygningerne omkring tårnene.«
»Efterfølgende er der fundet små og store partikelklumper i væggene på bygningerne. WTC7 kan være blevet truffet mere end de andre. I al fald opstod der en brand her, som kom ud af kontrol. Konstruktionsstålet kan være blevet varmet op til over 800 grader Celsius i løbet af syv timer.«
»Herefter kollapsede 13. etage i WTC 7 i løbet af et minut. Når det kommer til denne bygning er jeg enig med regeringens kommission. Overophedning af stålbjælker var efter al sandsynlighed årsagen til kollapsen her.«
Fakta

I morgentimerne 11. september 2001 fløj to passagerfly af typen Boeing 767 ind i tvillingtårnene WTC1 og WTC2 på Manhattan i New York.

En time senere kollapsede WTC2, efterfulgt af WTC1, som røg i jorden omkring en halv time senere.

De omkringliggende bygninger blev bombarderet med projektiler, da tårnene kollapsede. WTC7, en 47 etager høj skyskraber, brød i brand og kollapsede flere timer senere, klokken 17.20 om eftermiddagen.

Kan man lave videnskabelige eksperimenter, der eventuelt kan styrke den teori, du fremsætter?

»Det havde jo hjulpet, hvis man havde ledt specifikt efter størknede dråber af aluminium og aluminiumoxid i væggene på nabobygningerne. I eksperimenter er det dog mulig at teste, om brændstoftanke får rene snit, når de passerer et netværk af stålbjælker i en hastighed på 800 kilometer i timen.«
»I modelskala kan man også undersøge, om et objekt, som bevæger sig hurtigt ind i en bygning, vil blive dækket af sammenstyrtede vægge, lofter og gulv.«
 

© forskning.no. Oversat af Mette Damsgaard.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.