Nyt studie: Neandertalere kunne svømme og dykke
Neandertalere kunne dykke og svømme muslingeskaller

Brudstykker af redskaber som neandertalere lavede af muslingeskaller. Den glatte overflade på musling A indikerer, at muslingen er blevet høstet direkte fra havets bund, mens den endnu var levende. (Foto: PLOS One)

21 januar 2020

Neandertalerne blive ofte beskyldt for at være dumme og primitive, men den forestilling gør nye arkæologiske fund støt op med.

Det har Videnskab.dk tidligere skrevet flere artikler om, blandet andre: Verdens ældste hulemalerier blev skabt af neandertalere og Neandertalere var som mennesker: Begravede deres døde.

Nu peger ny forskning på, at fortidsmennesket tilsyneladende også var i stand til at dykke efter skjulte muslinger på havets bund ned til omkring 4 meter. Det skriver New York Times.

»Vores fund udvider vores viden om, hvilke færdigheder neandertalerne havde,« fortæller den ledende forsker bag studiet, Sylvain Soriano, der er arkæolog og forskningsleder ved Paris Nanterre University, til New York Times.