Museerne skal lære af Tivoli
Landets museer er for dårlige til at inddrage deres besøgende og give dem en oplevelse. Ny rapport peger på, at Tivoli-indslag og ny teknologi ikke behøver at gå ud over museernes troværdighed

New Zealands nationalmuseeum har gjort meget for at give de besøgende oplevelser. I 'Future Rush' lærer du for eksempel historie samtidig med, at du kører på et virtuelt snowboard. (Foto: Te Papa )

Hvad vil du helst? Læse om jordrystelser på en gulnet planche? -Eller selv opleve hvordan det er, når et jordskælv pludselig dukker op og ryster dig så meget, at du ikke kan stå på dine ben?

Dorte Skot-Hansen, som er centerleder ved Danmarks Biblioteksskole, føler sig ret sikker på, at du helst vil opleve jordskælvet på egen krop. Hun forsker i museers formidling, og har netop publiceret rapporten 'Museerne i den danske oplevelsesøkonomi'.

Hun konstaterer, at museer internationalt har succes med at give deres besøgende en oplevelse, samtidig med de lærer noget. Og den tilgang til formidling mener hun, de danske museer i langt højere grad bør tage til sig.

»Når familien Danmark skal beslutte, hvor de vil tage hen på søndagstur, vælger de oftest Legoland eller Fårup Sommerland i stedet for Statens Museum for Kunst. Jeg ser på, hvordan museerne kan lære af oplevelsesstederne, så særligt unge får lyst til at komme der. Det er vigtigt, at unge gider gå på museum, for ellers ender det med, at de vender ryggen til vores kulturarv,« siger Dorte Skot-Hansen.

Vigtig balancegang

Hun understreger dog, at det er vigtigt at finde en balance mellem Tivoli og museum.

»Der skal være forskel på at tage i Tivoli og på museum. Oplevelser skal bruges til at gøre museumsformidlingen vedkommende. Ikke til at forvandle kulturinstitutionerne til forlystelsesparker,« siger Dorte Skot-Hansen.

Hun fremhæver det New Zealandske nationalmuseum 'Te Papa' som et eksempel på, at oplevelser med succes kan bruges i formidlingens tjeneste. 'Te Papa' bruger blandt andet rutsjebaneture, biografer, labyrinter og teater til at fortælle om New Zealandsk geologi og historie. Og det på en måde hvor oplevelserne inddrager folk og efterlader sig et indtryk.

Ny teknologi skal inddrage gæster

Samtidig med at folk forventer sig oplevelser, forventer de også, at museerne inddrager dem. Vi bliver nemlig mere og mere vant til at blive inddraget og give vores mening tilkende, når vi vil have ny viden.

Museerne vil ændre sig meget de kommende år. Det skal være sjovt at gå på museum

Centerleder Dorte Skot-Hansen

Det er internetsiderne Youtube og Facebook eksempler på. Dorte Skot-Hansen mener, at kravet om inddragelse betyder, at museerne nu bør ændre deres syn på museumsgæstens rolle.

»Det nye syn på, hvad et museum er og skal gøre, betyder, at der ikke længere skal 'indplantes' én historie i den besøgendes hoved. I stedet skal museet inddrage den besøgende mere, så den enkelte kan sammensætte sin individuelle fortælling og forståelse af verden,« siger Dorte Skot-Hansen.

Netop det har man gjort på kunstmuseet Arken udenfor København. Dér kan de besøgende indtale deres udlægninger af de forskellige kunstværker på iPods. De gæster, som besøger museet senere, kan så låne de iPods og forholde sig til, hvad de tidligere besøgende oplevede.

»Det er en formidling, som åbner op for, at der er mange fortolkninger af det enkelte værk,« siger kulturforskeren.

Slip styringen!

Arken er et af de museer, der er på forkant med de nye formidlingsmuligheder. Men i fremtiden vil flere følge.

»Jeg tror ikke, at museerne er bange for at formidle anderledes. Men det er en lang omstillingsproces. Og den proces kræver, at man tør slippe styringen, men samtidig ikke slippe fagligheden. Og så kræver den, at man udnytter nye medier og modtager penge nok til at realisere de planer, man måtte have,« siger Dorte Skot-Hansen og fortsætter:

»Jeg tror, vi er i gang med at tage de første skridt i den her retning. Museerne vil ændre sig meget de kommende år. Det skal være sjovt at gå på museum.«

Om projektet

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.