Modersmålsundervisning hjælper ikke tosprogede
Kilde: 
03 maj 2017

Tanken med modersmålsundervisning i sprog som blandt andre arabisk, tyrkisk og somali i danske skoler er, at tosprogede elever samtidig skal blive styrket fagligt i dansk.

Men nu viser et stort, dansk forsøg, at det ikke virker efter hensigten.

Ekspertgruppen, der har været tilknyttet forsøgsprogrammet, vurderer, at de nuværende indsatser ikke løfter de tosprogede elever fagligt, og konklusionen lyder, at flere dansktimer og sprogstøtte heller ikke har en entydig effekt, skriver Berlingske.

»Vi må konstatere, at modersmålsundervisning er en blindgyde rent pædagogisk,« siger undervisningsminister Merete Riisager til avisen.

Undersøgelsen er gennemført af Undervisningsministeriet blandt 6.300 elever i tidsrummet 2013 til 2015.

Frem til 2016 er der i forbindelse med forsøget lavet særlige indsatser på folkeskolernes 1. klassetrin og mellemtrin (4.-6. klasse) for at styrke tosprogede elevers faglighed, selvværd og glæde ved at gå i skole. På 1. klassetrin bestod det i mere modersmålsundervisning, mens det i 4.-6. klasse gjaldt flere timer i sprogforståelse og dansk. 

Man har kun kunnet sporet en positiv effekt hos arabisk talende elever, der forbedrer deres sproglige kompetencer og trivsel som resultat af modersmålsundervisning på 1. klassetrin.

ele

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.