Om forfatteren

Line Møller Daugaard

ph.d., lektor ved VIA University College og ekstern lektor ved DPU, Aarhus Universitet.

Martha Sif Karrebæk

ph.d., lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Modersmålsundervisning: Flere sprog giver flere muligheder

Modersmålsundervisning i eksempelvis urdu eller punjabi bliver set som unødvendig og spild af penge. Det skyldes blandt andet, at der er en forældet idé om, at i Danmark taler man kun dansk, mener to sprogforskere.

Modermålsundervisning

Det kan være en fordel at tilbyde en mere mangfoldig palet af sprog til alle børn i skolen, både dem med arabisk, tyrkisk og pakistansk baggrund og dem uden, mener Martha Sif Karrebæk og Line Møller Daugaard. (Foto: Shutterstock)

Annonce: