Mærker i 51.000 år gammel knogle peger på, at neandertalere var kreative
knogleskæring 51.000 år neandertaler

Arkæologer har fundet knogleresterne fra en hjort, som det tyder på, at neandertalerne har skåret i. Ifølge arkæologerne har knoglen ingen funktion, og derfor er der formentlig tale om et symbolsk værk. (Foto: V. Minkus/NLD).

06 juli 2021

Ligesom vi mennesker i dag pryder os med farverigt tøj og lækre klæder, fulgte neandertalerne også deres egen mode.

De prydede sig med fjer, skabte smykker ud af ørnekløer og malede hulemalerier. Men nu har arkæologer opdaget, at neandertalere formentlig også var kreative med knogleskæring.

Det skriver Gizmodo.

I et studie fortæller forskere, at de har fundet en 51.000 år gammel knogle i en hule i det nordlige Tyskland.

Knoglen stammer fra en hjort, og der er skåret symboler ind i benet.

»Beviser for kunstneriske dekorationer peger på, at neandertalere producerede og modificerede objekter for at skabe symbolsk betydning– og ikke for funktionalitetens skyld. Det giver en helt ny dimension til neandertalernes komplekse kognitive evner,« siger Silvia Bello, der er arkæolog ved Natural History Museum i London, ifølge Gizmodo.

Forskerne ved ikke, hvad mønstrene på knoglen betyder, men de afviger fra knogler, der typisk er blevet brugt til madlavning, og knoglen har heller ikke en tydelig funktion.

Den er udsmykket med seks indhakninger, der udgør i alt fem V-formede mønstre.

neandertaler 51.000 gammel knogle kunstner

På billedet kan man se fremhævningen af udskæringerne i knoglen. (Foto: NLD).

Knoglen er lidt over 5,5 centimeter lang. Ved hjælp af kulstof 14-metoden har forskerne dateret knoglen til at være 51.000 tusind år gammel, hvilket betyder, at den stammer fra den midterste del af den gamle stenalder.

Forskerne understreger, at det ikke er endegyldigt, at knogleskæringen er udført af neandertalere.

Homo sapiens kom til den centrale del af Europa for omkring 45-47.000 år siden, og det medfører, at man ikke kan udelukke, at det er Homo sapiens, der står bag udskæringen.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature Ecology & Evolution.