Mænd, kvinder og varulve
Varulv køn maskulin feminin

I film og tv er det som regel mænd, der bliver til varulve, og sjældent kvinder. (Foto: Shutterstock)

I film og tv er det som regel mænd, der bliver til varulve, og sjældent kvinder. (Foto: Shutterstock)

Hvorfor er varulve ofte mænd? Nogle monstre kan være både mænd og kvinder (vampyrer, spøgelser), mens andre igen som oftest er kvinder (catpeople). Og hvorfor det?

Mine tanker om mænd, kvinder og varulve blev sat i gang af en fantastisk varulve-forvandling i Netflix’ serie 'Hemlock Grove' (2012–), der kører på anden sæson. I første afsnit flytter en white trash-familie, bestående af mor og sønnen Peter (omkring atten år) ind i en trailer i skoven uden for Hemlock Grove.

I første afsnit sker et drab, der måske er begået af et (over)naturligt rovdyr, og en ung pige spørger Peter, om han er varulv? Og så løber rygtet, at Peter er varulv. I andet afsnit spørger Roman, en anden af hovedpersonerne, om han må se på. Månen er fuld, og Peter er faktisk varulv. For øjnene af mor og Roman sker forvandlingen samme aften.

Og i en serie, der ellers ikke har imponeret mig, kommer en scene, der blodigt, effektivt og sanseligt viser 'the beast within' sprænge sig vej ud af kroppen. Er nogen i tvivl om, hvad jeg mener, så er Eli Roth ('Hostel' (2005), 'Hostel II' (2007)) executive producer på serien, hvis tagline er »the monster is within«.

Hvad tilbyder omgivelserne?

Peter er nøgen, da han forvandler sig, og vi ser kroppen blive sprængt i stykker på blodig vis, blive knækket og radbrækket, så knogler bøjes i ulvefacon, og til sidst spiser varulven stumperne af menneskekødet, der er god næring.

I min erindring gennemgår mænd oftest varulve-transformationer. Tænk 'An American Werewolf in London' (1981) og 'Underworld'-serien (fire film, 2003-2012). Indrømmet, jeg er ikke ekspert i varulve, så der er sikkert masser af eksempler på kvinder, der bliver varulve. Men typisk er det en mand.

Og hvorfor så en mand?

Jeg er for nylig stødt på økologisk psykologi og psykolog James J. Gibsons teori om affordances (1966). Affordances er, hvad et miljø tilbyder et dyr at foretage sig. Det kan svømme i vand, jage på den åbne savanne, gemme sig som kamæleon i junglens mønster. En affordance er ikke i miljøet eller dyret, men i samspillet mellem de to. Begrebet er siden blevet brugt om design og teknologi: affordance er, hvad en ting opfordrer os til at gøre med den – en stol vil siddes på, en bold vil kastes med, en ting med touch screen vil røres ved.

På samme vis kan man sige, at et monster afforder visse ting. Det tilbyder os at gøre noget, det inviterer os til at bruge det i leg. Denne brug er både fysisk (et spøgelse kan fx gå igennem lukkede døre) og kulturel (vi investerer vores forestillinger om monsters kultur og vaner i det konkrete monster).

Dyrenes natur

Så hvad afforder en varulv?

Som sagt knytter vi vores forestillinger til monsteret, og de er forskellige alt efter, hvilke dyr monsteret er 'lavet af'. I 'Catpeople' og 'Catwoman' knyttes hovedpersonerne til kattedyr (henholdsvis panter og kat), og i vesten forstår vi katten som kælen, sensuel, selvoptaget, egoistisk og aristokratisk – hvorfor det typiske (katte)monster derfor er en kvinde (yes, sådan er kvinder jo).

I varulve-fortællinger knyttes monsteret til ulve og hunde, om vi forbinder med barsk natur og vildmark, jagt i grupper (a pack of wolves) og hårdfør fysik. Ulve og hunde er med andre ord mere barske end kattedyr.

En panter er selvfølgelig større end både en kat og en ulv, men metaforisk forbinder vi hundedyr (uanset størrelse) med vild og barsk natur, der kræver hårdfør fysik og jagt i flok. Ulven er større, social og nedlægger større bytte end en kat.

Ulve jager som sagt i flok, og 'flok' bliver metaforisk omsat til arbejderklasse. Peter er white trash, og i 'Underworld: Rise of the Lycans' (2009) er varulvene slaver. Ofte er varulven derfor en fattig arbejder (mens vampyren er rig aristokrat). Varulvens forvandling er kødets forvandling (mens vampyrens handler om at blive smukkere, rigere, mere velklædt). Og varulvens gerninger er det rå kød, appetit, den jager og æder (mens vampyren forfører).

Cosplayerne er foran

At æde, jage, være barsk, få sønderbrækket kroppen igen og igen og være white trash, er ting, vi forbinder med mænd. Og derfor er varulven oftere mænd og forvandlingen en mands fysisk brutale og pinefulde forvandling.

Jeg vil foreslå, at vi bruger monstre til at lege med vores idéer om verden og om os selv (altså, os mennesker). Disse idéer er baserede på kulturelle konventioner. Der er intet til hinder for, at kvinder kan træde i stedet for den mandlige varulv, andet end vores kønsstereotype forestillinger om, hvordan mænd og kvinder opfører sig. Ulve æder og jager jo, uanset om de er hunner eller hanner.

Men prøv at google varulve og kvinder! Så vil du opdage, at varulven er populær i kunst og cosplay og kvinders leg med krop og kønsroller. Der går nok bare tid, førend film- og tv-produktioner tør udfordre vores kulturelle kønsstereotyper, ligesom kvinder gør det i virkeligheden.

I mellemtiden må vi nyde varulve, uanset om de er kvinder eller mænd. Og 'Hemlock Grove' byder faktisk senere i første sæson på en kvindelig varulve-jæger og en ret fed scene med en kvindelig varulv. Se selv.

 

Denne artikel er oprindeligt publiceret som et blogindlæg.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.