Lundbeckfonden uddeler 49 millioner kroner til 25 ‘dristige’ projekter
25 modtagere af bevilling

Her ses de 25 modtagere af årets LF Experiment-bevillinger. (Foto: Lundbeckfonden)

For fjerde år i træk uddeler Lundbeckfonden 49 millioner kroner til 25 forskere fra danske universiteter og hospitaler, der har lavet »vovede« projekter inden for hjerneforskning. Det gør de med de såkaldte LF Experiment-bevillinger.

De udvalgte projekter indebærer en risiko for at være fusere, men de er alle vurderet til at have et potentiale til at bryde med traditionelle forståelser inden for neurovidenskaben.

Det skriver Lundbeckfonden i en pressemeddelelse.

Blandt vinderne kan man blandt andet finde et projekt, hvor forskerne vil undersøge, om ormeparasitter og deres rolle i forbindelse med betændelse i hjernen kan bruges som behandling mod fedme.

Et andet projekt skal undersøge, om tarmbakterier påvirker psykiatriske lidelser, som potentielt kan lede til nye behandlingsmuligheder.

»Når vi støtter projekter, er det særligt de forskere, som virkelig går planken ud med deres dristige tilgange og vilde ideer, der får muligheden. Og ofte skyder forskerne helt ved siden af og lander et helt andet sted, end projektet var tænkt,« fortæller Anette Høye, der er scientific project manager i Lundbeckfonden, i pressemeddelelsen.

Lundbeckfonden modtog i alt 187 ansøgninger til bevillingerne. I gennemsnit ligger den enkelte bevilling i nærheden af 2.000.000 kroner, som bliver udbetalt over to år, hvor forskerne kan fordybe sig i deres hypoteser.