’Likes’ og delinger får folk at udtrykke mere vrede online
SoMe Facebook YouTube Instagram Twitter Folketingsvalg 2019 valg valgkamp sociale medier politik

Forskning tyder på, at et socialt medie som Twitter er med til at drive vreden frem hos brugerne. (Foto: Shutterstock)

Forskning tyder på, at et socialt medie som Twitter er med til at drive vreden frem hos brugerne. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
17 august 2021

Tonen på de sociale medier bliver ofte beskyldt for at være hård, og nu peger ny forskning på, at blandt andet et socialt medie som Twitter i sig selv er med til at drive og forstærke vreden hos brugerne.

Det skriver YaleNews på baggrund af et studie offentliggjort i tidsskriftet Science Advances.

»Sociale mediers incitament ændrer tonen i vores politiske samtaler online,« fortæller William Brady, der er post doc på Yale University og førsteforfatter på studiet, til mediet.

»Det her er det første bevis på, at nogle mennesker lærer at udtrykke mere vrede over tid, fordi de bliver belønnet af det grundlæggende design på de sociale medier,« siger han.

Ifølge YaleNews tog William Brady og hans forskerkollega på Yale Molly Crocket udgangspunkt i det sociale medie Twitter, hvor de ved hjælp af et software-program kunne spore, når brugere udtrykte vrede i form af opslag på mediet. I alt blev 12,7 millioner tweets fra 7.331 Twitter-brugere undersøgt.

Målet var at undersøge, om algoritmen på det sociale medie, der er designet til at belønne brugere for at dele populært indhold, i sidste ende også fik brugere til at udtrykke mere vrede.  

Ifølge forskerne bag viser resultaterne, at Twitter rent faktisk i sig selv påvirker, hvordan brugere vælger at poste. Således peger studiet på, at brugere, der modtog flere ’likes’ og ’retweets’, når de udtrykte vrede i et tweet, blev mere tilbøjelige til igen at udtrykke vrede i et senere tweet.

Undersøgelsens resultater blev bakket op af en anden undersøgelse, som forskerne udførte, der påviste, at belønning for at udtrykke vrede online resulterer i, at brugeres vrede steg over tid, skriver Yale News.

Molly Crocket siger til Yale News, at studiet ikke havde til formål at undersøge, om denne forstærkelse af vrede er god eller dårlig for samfundet. Det kan dog have relevans for ledere, der bruger platformene, og politiske beslutningstagere, der overvejer at regulere dem, påpeger hun.

»Forstærkelse af vrede er en klar konsekvens af sociale mediers forretningsmodel, der optimerer efter bruger-engagement,« siger Molly Crocket. 


rhf

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.