Kvinder med gen fra neandertalere føder flere børn
Neandertalere

Neandertalerne uddøde som art for 30.000-40.000 år siden, men deres gener lever videre i moderne mennesker. (Foto: Shutterstock)

28 maj 2020

En ud af tre europæiske kvinder har arvet receptoren for progesteron fra neandertalere, peger et nyt studie på.

Det er et gen, der er forbundet med øget fertilitet, færre blødninger tidligt i graviditeten og færre ufrivillige aborter, skriver Karolinska Institutet, som også står bag studiet, i en pressemeddelelse.

Progesteron er et hormon, der spiller en stor rolle i menstruationscyklussen og i graviditet.  Analyserne i studiet er baseret på data fra biobanker med omkring 244.000 deltagende kvinder.

Ud af de en ud af tre europæiske kvinder, der har nedarvet genet for progesteronreceptorer fra neandertalere, bærer 29 procent 1 kopi af receptoren fra neandertalere, mens 3 procent bærer 2 kopier ifølge Karolinska Institutet.

»Andelen af kvinder, der har arvet det her gen, er omkring 10 gange større end for de fleste andre genetiske varianter fra neandertalere. Det peger på, at varianten af receptoren, der stammer fra neandertalere, har en favorabel indflydelse på fertilitet,« fortæller Hugo Zeberg, som står bag studiet, og som er forsker ved Afdelingen for Neurovidenskab ved Karolinksa Institutet og Max Planck Instituttet for Evolutionær Antropologi.

Studiet peger på, at kvinder, hvis gen for receptoren stammer fra neandertalere, føder flere børn.

Molekylære analyser viser, at kvinder med genet producerer flere progesteronreceptorer i deres celler. Det medfører muligvis øget følsomhed overfor progesteron og beskytter mod blødninger og aborter, skriver Karolinska Institutet i pressemeddelelsen.

mvh