Kontroversielt klimastudie trækkes nu tilbage

Et kontroversielt studie siger, at Jorden er blevet varmere på grund af fluktuationer i Solens magnetfelt samt skiftende afstand mellem Jorden og Solen. Men studiet bygger på fejlagtige antagelser og er nu blevet tilbagetrukket. (Foto: NASA/SDO)

07 marts 2020

Det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports har valgt at tilbagetrække et kontroversielt studie om klimaforandringer på grund af fejl i studiet.

Studiet konkluderer ifølge Sciencealert, at det er Solen, som primært er skyld i global opvarmning – og altså ikke menneskers udledning af drivhusgasser, sådan som langt størstedelen af al forskning ellers peger på.

Da studiet blev offentliggjort i 2019, fik det skarp kritik fra en række forskere, og som følge heraf gennemgik Scientific Reports studiet endnu engang – og nu trækker tidsskriftet altså studiet tilbage.

Hovedforfatteren til studiet er professor i anvendt matematik og astrofysik Valentina Zharkova fra Northumbria University i Storbrittanien. I studiet konkluderer hun ifølge ScienceAlert, at Jorden er blevet varmere på grund af skiftende afstand mellem Jorden og Solen, fordi Solen flytter sig.

Ifølge Sciencealert er det rigtigt, at Solen flytter sig en smule, men afstanden mellem Solen og Jorden skifter ikke så meget, som Zharkova påstår i sit studie, lyder det fra Scientific Reports.

»Afstanden mellem Jorden og Solen varierer over en tidsskala på nogle få århundreder med en væsentlig mindre mængde, end hvad der angives i denne artikel. Som et resultat af dette har redaktørerne ikke længere tillid til konklusionerne, som præsenteres i studiet,« lyder det i en erklæring fra Scientific Reports, som forklarer, hvorfor studiet trækkes tilbage.

Det er ikke første gang, at Valentina Zharkovas forskning kommer i modvind. Tilbage i 2015 fik hun stor medieomtale, da hun påstod, at Jorden var på vej ind i en ny lille istid.

Senere indrømmede hun imidlertid, at det var hendes »mavefornemmelse« som fik hende til at tro, at klodens temperaturer ville falde på samme måde som ved den seneste lille istid for 370 år siden.

I en erklæring til mediet Retractionwatch oplyser Zharkova, at hun protesterer mod Scientific Reports tilbagetrækning af studiet, idet hun mener, at der blot er tale om »mindre korrektioner.«