Allerede når de er 6 år gamle, begynder piger at forbinde klogskab med det modsatte køn og sky aktiviteter, som kræver en særlig grad af intellektuel begavelse.
Det viser et nyt amerikansk studie, som har undersøgt, hvordan kønsforestillinger og -stereotyper påvirker mindre børn, ifølge phys.org.
Ifølge studiet, som er udgivet i tidsskriftet Science, har kønsstereotyperne indflydelse på, hvad pigerne interesserer sig for, og dermed også hvad de kommer til at beskæftige sig med senere i livet.
LÆS OGSÅ: Kvinder undervurderer sig selv
»Vores samfund har det med at forbinde klogskab mere med mænd end med kvinder, og denne opfattelse sporer kvinder væk fra job, som anses for at kræve klogskab. Vi ville gerne finde ud af, om også små børn præges af disse stereotyper,« fortæller Lin Bian fra University of Illinois, en af hovedkræfterne bag studiet, ifølge phys.org.
For at besvare dét spørgsmål udsatte forskerne en gruppe børn i 5-7-års-alderen for en række eksperimenter. Blandt andet fortalte forskerne dem om en enormt klog person og bad så børnene om at udpege personenen blandt fire valgmuligheder, to mænd og to kvinder.
Disse eksperimenter viste, at de 5-årige piger og drenge generelt havde høje tanker om deres eget køn, mens kønsstereotyperne til gengæld allerede var sat ind blandt pigerne i 6-7-års-alderen. De var således markant mindre tilbøjelige til at associere klogskab med deres eget køn, end de jævnaldrende drenge, og dette gjaldt uanset socioøkonomiske og racemæssige forskelle.
LÆS OGSÅ: Kønsforskelle i hjernen
Herefter forsøgte forskerne at finde ud af, om disse forestillinger var med til at forme børnenes drømme og interesser. Her blev børnene i 6-7-års-spilleren præsenteret for 2 spil:
- det ene var for »rigtig, rigtig kloge« børn
- det andet var for børn, der »virkelig gør sig umage«
I øvrigt var spillene temmelig ens, men da børnene blev spurgt ind til deres holdninger til spillene, var pigerne markant mindre begejstret for spillet til de kloge børn.
I et sidste eksperiment ville forskerne se, om der var en forskel at spore i interessen for det »kloge spil« blandt femårige børn sammenlignet med børn i 6-7-års-alderen. Her understøttede resultaterne konklusionen om, at kønsstereotyperne først sætter ind hos pigerne fra 6-års-alderen. Der var nemlig ingen signifikant forskel på, hvordan drengene og pigerne på 5 år vurderede spillene.
LÆS OGSÅ: Hvor mange køn findes der?
»Tidligere studier har vist os, at voksne kvinder var mindre tilbøjelige til at tage lange uddannelser inden for områder, der forbindes med klogskab, og disse resultater viser, at stereotyperne påvirker piger og deres valg fra en forstemmende ung alder,« siger psykologiprofessor Sarah-Jane Leslie fra Princeton University, en af forskerne bag studiet, ifølge phys.org.
LÆS OGSÅ: Danske hjerneforskere: Så forskellige er mænd og kvinder heller ikke
jo