Klimamærker på madvarer påvirker vores valg - også mod vores vilje
mad varer klima aftryk ku københavns universitet svensk studie valg fravalg information

Ifølge forskere kan det gavne klimaet, hvis vi er tvunget til at forholde os til produkters klimaaftryk. (Foto: Shutterstock)

Ifølge forskere kan det gavne klimaet, hvis vi er tvunget til at forholde os til produkters klimaaftryk. (Foto: Shutterstock)

30 marts 2021

Uanset om vi som forbrugere ønsker at vide, hvor meget madvarerne, vi køber, belaster klimaet, påvirker klimamærkerne vores valg.

Sådan lyder konklusionen i et nyt studie fra Københavns Universitet (KU) og Sveriges lantbruksuniversitet.

Det skriver KU i en pressemeddelelse.

»Vores eksperimenter viser, at hver tredje ikke ønsker at vide, hvor meget det kød, man har tænkt sig at købe, belaster klimaet,« forklarer lektor Jonas Nordström, ifølge pressemeddelelsen.

»Men vi kan samtidig se, at der sker en psykologisk påvirkning, når folk alligevel bliver informeret om klimaaftrykket, så flere ender med at vælge et mindre CO2-tungt produkt.«

I eksperimentet, som blev lavet på svenske forbrugere, skulle 803 personer vælge mellem 6 varianter af hakkekød og plantefars, men uden at kende til varernes klimaaftryk. 

Da deltagerne dernæst blev tilbudt information om varernes klimaaftryk, svarede 33 procent af deltagerne nej, ifølge pressemeddelelsen.

Uanset hvad de svarede, blev alle deltagerne dog præsenteret for seks nye valgmuligheder, som alle bar mærker, der oplyste varernes CO2-aftryk.

Hos gruppen, som gerne ville vide mere om varernes klimabelastning, blev det samlede klimaaftryk herefter sænket med 32 procent gennem nye produktvalg, mens ‘info-nægterne’ mindskede deres klimaaftryk med 12 procent.

Red Verden: Stort tema i gang


I en stor serie ser Videnskab.dk nærmere på, hvordan mennesket kan redde verden.

Du kan debattere løsninger med knap 6.000 andre danskere i Facebook-gruppen Red Verden.

At nogle mennesker aktivt undgår information om eksempelvis et produkts klimaaftryk er et psykologisk fænomen, som hedder ‘active information avoidance’.

»Hvis en person, som er glad for rødt kød, får oplyst, at det har et stort klimaaftryk, kan det give skyldfølelse eller dårlig samvittighed at købe det,« forklarer Jonas Nordström, ifølge pressemeddelelsen.

»Så ved aktivt at fravælge denne information bliver det mindre ubehageligt at træffe det ’klimasyndige’ valg. Men hvis forbrugeren så bliver påtvunget information om klimaaftryk, vælger nogle at købe kylling i stedet for oksekød for på den måde at mindske de negative følelser forbundet med at træffe det mere klimabelastende valg.«

Ifølge pressemeddelelsen mener forskerne, at studiets resultater kan være med til at gøre en klimamærkning på fødevarer obligatorisk.

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Food Policy.

cll

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.