Kendte forskere kævler på Twitter: Red Jorden? Den klarer da sig selv
24 april 2018

I søndags var det 'Earth Day' eller 'Jordens Dag', og mange medier skrev om, hvordan vi kan redde vores planet.

Men den amerikanske astrofysiker Neil DeGrasse Tyson synes, at budskabet er lidt misforstået. Det skriver Huffington Post.

»Det årlige opråb 'Red Planeten' er mærkeligt. Jorden overlever kæmpestore asteroide-angreb. Den vil overleve alt, hvad vi kaster efter den. Men livet på Jorden vil ikke,« skriver han på Twitter.

Andre synes til gengæld, at Neil DeGrasse Tyson var en smule pedantisk (går op i detaljer). Videnskabskommunikatør Aaron Huertas svarede i hvert fald lynhurtigt tilbage:

»Men du må indrømme, at 'Bevar den relativt stabile biosfære, som den menneskelige civilisation har udviklet sig i' bare ikke har helt samme klang.«

Klimaforskeren Gavin Schmidt kom heldigvis med et forsonende kompromis:

»Et bedre (og næsten lige så fængende) slogan ville være 'Red Vores Jord' – altså, den med de nuværende kystlinier, biosfære, atmosfærisk sammensætning og beboere,« foreslår han.