Kendskab til kultur er nøglen til verden
Danske virksomheder går glip af forretninger, fordi de mangler ansatte, der mestrer fremmedsprog og kender andre landes kulturer

 

Talegaver gør det ikke alene, hvis man skal have succes i udlandet: »Det er ikke nok kun at kunne et fremmedsprog, man skal også kende landets kultur, for at kunne begå sig. Hvis du kan et eller flere fremmedsprog, og oven i købet har sat dig ind i landenes kultur, så ligger både job- og forretningsmuligheder, og ikke mindst ligger verden åben for dine fødder«, fortæller lektor Mette Skovgaard Andersen fra Copenhagen Business School, CBS.

 

Succes med viden om kultur og sprog

De virksomheder, der har en sprogstrategi og medarbejdere med de rette sprogkompetencer, henter betydelige økonomiske fordele hjem, fremfor de virksomheder, der forsøger at klare sig igennem forhandlinger med et hakkende skoletysk eller de engelskkundskaber, de lærte i Folkeskolen.

 

Der synes at være en klar sammenhæng mellem virksomhedernes succes på eksportmarkedet og de sprogkompetencer, der er til stede i virksomheden. Det er hovedkonklusionen i en rapport om knaphed på fremmesprogskompetencer i erhvervslivet, udarbejdet for Europa-kommissionen af CILT, Storbritaniens nationale center for sprog og kulturer, i samarbejde med et internationalt forskerhold.

Rapporten har blandt andet ført til, at der netop er skudt gang i et forskningsprojekt på CBS, hvor forskningsadjunkt Lisbeth Verstraete Hansen skal undersøge, hvordan danske virksomheder håndterer fremmedsprog i deres forretning med udlandet.

»Man ved, at engelsk er det absolut dominerende sprog i især store danske virksomheder. Men de små og mellemstore virksomheder udgør størstedelen af det danske erhvervsliv. Mine undersøgelser skal afklare, om de har behov for at ansætte medarbejdere, der kan andre sprog end engelsk. Lige så interessant er det, at vi skal finde ud af, hvilken konkret værdi det har for en virksomhed, at de har ansatte med fremmedsprogskompetencer og viden om andre landes kulturer,« siger Lisbeth Verstraete Hansen.

 

Skandinavisk hygge upopulær i England

Sprog og kultur er uløseligt forbundet. Der findes ikke et naturligt eksisterende kulturløstsprog, så man kan principielt ikke nøjes med blot at lære at læse og tale et sprog. Det er kulturkendskabet sammen med sprogkundskaberne, der er nøglen til verden for de virksomheder, der vil handle med andre lande. Mette Skovgaard Andersen fortæller, hvor galt det kan gå, hvis man kun kender sproget, men ikke kulturen:

 

»Et dansk brændeovnsfirma satsede på storbritanien som eksportmarked. De fik trykt flotte brochurer med billeder af brændeovne i lyse kølige opholdsrum med lette enkle skandinaviske møbler. Men brochuren appellerede ikke til englænderne, der mere forbinder hygge med tunge mørke Chesterfieldmøbler, tykke gulvtæpper og jagttrofæer på væggene. Det danske firma havde her overset den væsentlige detalje, at begrebet 'hygge' i Storbritannien er forbundet med andre associationer, end det er i Skandinavien,« fortæller Mette Skovgaard Andersen.

 

Det at lære et fremmed sprog og et andet lands kultur at kende, handler lige så meget om at blive bevidst om sin egen kultur. Den viden er vigtig, for at kunne forholde sig til og begå sig i andre lande. Ved at kende sig selv og sin egen kultur, er man også i stand til at vurdere, hvordan man konkret skal handle for at blive vurderet som kompetent. Viden om sprog og viden om kultur bidrager kraftigt til, at være det, man på tysk kalder 'handlungkompetent', altså vide hvad man gør, og hvordan man skal gøre det.

 

»Indgående kendskab til både egen og andre landes kulturer og sprog er væsentlig for at kunne forhandle og begå sig socialt. Derfor mener jeg, at det er helt nødvendigt, at vi fortsætter med og prioriterer at uddanne vores unge i fremmedsprog, hvis Danmark i fremtiden fortsat skal gøre sig stærkt gældende på det globale marked,« slutter Mette Skovgaard Andersen.

 

Links

Mette Skovgaard Andersens - CBS Lisbeth Verstraete Hansens - CBS CILT - The National Centre for Languages

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.