Kan Tetris hjælpe mod bekymringer?
Nyt studie viser, vi kan opleve 'flow' ved at spille Tetris.
Tetris psykologi bekymringer spil ventesituationer mestre distraktion computerspil pessimister optimister

Tetris-spillet kan ifølge amerikanske forskere lette ubehagelige ventesituationer. (Illustration: Shutterstock)

For nylig blev computerspillet Tetris brugt i et eksperiment til at skabe en tilstand kaldet 'flow'. Men hvad er det?

'Flow' er et begreb, som psykologerne bruger til at beskrive en sindstilstand, som er så engageret, at man ikke bemærker verden omkring sig. 'Flow' får det også til at føles, som om tiden går hurtigere.

'Flow' kan for eksempel forekomme, når vi spiller et instrument, eller foretager os noget, der ganske vist er krævende, men som vi mestrer.

Forskere fra University of California har nu fundet ud af, at flow-tilstanden er den perfekte afkobling, som kan gøre en vanskelig situation bedre.

Ifølge forskerne bidrager det nye studie til en bedre forståelse af vores bekymringer, når vi er nervøse og venter på et eller andet – eksempelvis et medicinsk testresultat.

Pessimister og optimister forventer det værste

Forskerne mener desuden, at resultaterne indikerer, at pessimister og optimister er lige tilbøjelige til at forvente det værste. Det er altså vanskeligt at finde en måde at tackle svære situationer bedre på.

Forskerne undersøgte, hvordan det at blive distraheret kan afhjælpe den nervøsitet, vi føler i vanskelige situationer, og for at distraktionen skal hjælpe, skal vi opnå ‘flow’, mener forskerne.

Det er ikke altid lige let. Hvis aktiviteten ikke er udfordrende nok, begynder vi at kede os. Hvis distraktionen er for vanskelig, bliver vi frustrerede. 'Flow' er en hårfin balancegang.

»Det er lettest at opnå 'flow' med en aktivitet, som udfordrer os lidt, men ikke for meget. Den skal have klare, opnåelige mål, og give os tilbagemeldinger om, hvordan vi klarer os undervejs,« fortæller UC Riverside-professor og forsker Kate Sweeny.

Hjælper i ventesituationer

290 studerende deltog i studiet. De fik at vide, at studiet handlede om fysisk tiltrækningskraft.

De studerende blev fotograferet enkeltvis og informeret om, at andre studerende, som befandt sig i et andet rum, skulle vurdere, hvor attraktive de var.

Mens forsøgsdeltagerne troede, de blev vurderet, blev de bedt om at fordrive ventetiden med at spille Tetris i 10 minutter.

Spillet blev introduceret med forskellige færdighedsniveauer: Let, højt samt et niveau, der tilpassede sværhedsgraden i takt med spillerens færdigheder.

Efter deltagerne havde spillet, målte forskerne 'flow', bekymringer og følelser.

Deltagerne, som spillede Tetris på et niveau, som tilpassede sig dem, og som udfordrede dem, opnåede ‘flow’. De oplevede færre negative og flere positive følelser end de to andre grupper.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Bliver mindre selvbevidst

Per-Einar Binder er psykolog og professor ved Universitetet i Bergen. Han synes, studiet er meget interessant.

»Studiet viser, hvor vanskeligt det kan være at distrahere os med en aktivitet i ubehagelige venteperioder. Man skal finde en aktivitet, som er netop så vanskelig, at den leverer en positiv 'mestringsfølelse',« siger han til Forskning.no, Videnskab.dk’s norske søstersite.

I visse situationer er det faktisk godt at glemme sig selv lidt.

»Grunden, til at vi bliver mindre bekymrede, er, at vi bliver mindre selvbevidste. Ventetidens bekymringer drejer sig om, hvordan det vil gå os. Vi har ganske enkelt ikke opmærksomhed til overs, som vi kan bruge til bekymringer, når vi bruger den på en aktivitet, som leverer 'flow'.«

Oplev 'flow'

Tetris er ikke den eneste aktivitet, som egner sig til at opnå ‘flow’.

»Jeg tænker, at alle aktiviteter, som leverer ‘flow’, er egnede. Det fine ved Tetris er, at det er noget, alle kan, og derfor egner spillet sig godt til et studie,« siger Per-Einar Binder. Han fortsætter:

»Man skal finde en opgave, som er tilpas udfordrende, og hvor der er en risiko for, at det mislykkes, men samtidig skal man mestre opgaven. Børn er gennem fysisk leg nærmest eksperter i at finde sådanne opgaver.«

Listen over mulige 'flow'-aktiviteter er lang. Stå på ski, spil et instrument og alle kunstneriske aktiviteter er blot eksempler på aktiviteter, som kan hjælpe os med følelsen af ‘flow’.

»Forudsætningen er, at det er noget, vi behersker,« slutter Per-Einar Binder.

©Forskning.no. Oversat af Stephanie Lammers-Clark

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Det sker