Kæmpestore dromedar-skulpturer fra år nul fundet i ørken

Et hold arkæologer befandt sig pludselig midt i et helt arsenal af dromedarer og andre dyr fra kamel- og hestefamilien i virkelighedstro størrelser, hugget møjsommeligt ud i klippevæggene på tre saudiarabiske klipper.

Dette fascinerende fund skete ifølge en pressemeddelelse fra The National Center for Scientific Research for nylig ved et arkæologisk udgavningsområde kendt som 'Camel Site' i Al Jawf-regionen i det nordvestlige Saudi Arabien.

Stenkunst arkæologi Saudi Arabien stenskulptur dromedar

Denne skultptur er muligvis ikke gjort helt færdig, men forestiller to dromedarer, som er markeret med pile på billedet. (Foto: CNRS/MADAJ, R. Schwerdtner)

Skulpturernes udformning vidner om, at der er blevet brugt meget avancerede teknikker til at udhugge dem, hvilket måske kan kaste et nyt lys på klippekunstens udvikling gennem tiden.

Forskernes arbejde er netop blevet offentliggjort i et studie i tidsskriftet Antiquity sammen med en række billeder af fundene, som vi skal se nærmere på her.

12 skulpturer på 3 klipper

Forskerne har svært ved at datere fundene, men mener, at de stammer tilbage fra omkring de første århundreder f.v.t. eller de første århundreder efter år nul.

Selvom meget af skulptørarbejdet samt alle spor af værktøj, der har været brugt til at udhugge dyrene, er vasket væk af naturlig erosion, var det muligt for forskerne at identificere omkring tolv skulpturer af forskellige muldyr i virkelighedstro størrelser.

Stenkunst arkæologi Saudi Arabien stenskulptur dromedar

Blandt de nye fund er også denne klippeskulptur, der forestiller en liggende dromedar, som kigger op på et andet hovdyr, som, forskerne mener, kan forestille et æsel eller et muldyr. (Foto: G. Charloux)

Udgravningsstedet er kendt som 'Camel Site' og er to gange tidligere blevet udforsket i både 2016 og 2017 af et saudi-fransk forskningshold, men nu kan 'Camel Site' ifølge pressemeddelelsen anses for at være en central del af saudiarabisk klippekunst.

Sjældent syn: Dromedar møder æsel

Særligt én skulptur er ifølge forskerne uden fortilfælde på saudiarabisk jord.

Den forestiller en liggende dromedar, som kigger op på, hvad forskerne mener er, et muldyr eller et æsel, som kun meget sjældent er repræsenteret i klippekunst.

'Camel Site' vurderes af forskerne til at være et dårligt sted at slå sig ned permanent på grund af de øde ørkenomgivelser, og de mener derfor i stedet, at det må have været et sted, hvor rejsende bosatte sig for en kortere tid som et hvil på lange rejser.
Hvor lang tid det kan have taget at hugge denne slags skulpturer, melder historien ikke noget om.

Stenkunst arkæologi Saudi Arabien stenskulptur dromedar