Julekalender-quiz #3: Kan du gætte, hvilket sprog de taler?
Kan du høre, om folk taler tysk? Portugisisk? Eller finsk? Og kan du forstå betydningen af tegnsprog? Gæt med i dagens quiz, der handler om sprog!
sprog quiz

I julemånedens tredje quiz kan du teste dit sprogøre. (Foto: Shutterstock/Videnskab.dk)

Uanset om du rejser i rummet ligesom Mie og Johannes i Kometernes Jul eller bare er på eventyr her i Europa, kan sprogkundskaber afgøre, hvor vellykket turen bliver.

Men har du et godt sprogøre? Kan du kende forskel på spansk og fransk, når du hører det? Og kan du gætte, hvad forskellige tegn betyder på tegnsprog?

Skru op for lyden eller tag høretelefoner på, for i dagens quiz kan du teste dig selv ved at se videoer og høre godt efter. Held og lykke!

Kometernes Jul og Universet Udenom
julekalender kometernes jul videnskab.dk quiz kalender naturvidenskab for børn

Fra alle os til alle jer: Du kan hver dag i december her på Videnskab.dk finde quizzer, der omhandler de videnskabelige emner, som Mie, Johannes, Noor og Elias møder i 'Kometernes Jul'. (Foto: Christian Geisnæs/TV 2)

I årets familiejulekalender fra TV 2, ‘Kometernes jul’, følger vi de fire børn, Mie, Johannes, Noor og Elias, der deltager på en Astro Camp, som er et naturvidenskabeligt kursus med fokus på astrofysik. Men noget går galt, og Mie og Johannes teleporteres til den fjerne Planet 9, så nu gælder det om at samarbejde for at få dem hjem.

Juleeventyret tager os alle med på en kosmisk rejse, samtidig med at det er en fortælling om naturvidenskabelig nysgerrighed.

Det fejrer vi her på Videnskab.dk, hvor vi hver dag i julemåneden udgiver en sjov quiz om rummet og andre videnskabelige emner, som julekalenderen handler om. De 24 quizzer er målrettet børn i alderen 10-12 år, men hele familien og andre nysgerrige sjæle er velkomne til at gætte med.

Du finder løbende alle quizzerne på denne temaside.

Videnskab.dk udgiver quizzerne i forbindelse med Universet Udenom.

Universet Udenom er et naturvidenskabeligt formidlingsprojekt, som sammen med Julekalenderen 'Kometernes jul' bliver startskuddet på et nationalt Videnskabsår i 2022. 'Kometernes jul' er produceret af Nordisk Film Series for TV 2 DANMARK A/S og Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Projektet er støttet af VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond og Bitten & Mads Clausens Fond.

Læs om baggrunden for Kometernes Jul i artiklen 'Videnskabelig ide til årets TV 2-julekalender blev undfanget på Niels Bohr Institutet'.