Ja, billig vin smager bedre, når vi tror, den er dyr, viser studie
vin smager bedre hvis prisen er højere

Dyr vin smager stadig lækkert, selvom man lyver prisen billigere, viser studiet også. (Foto: Shutterstock)

Dyr vin smager stadig lækkert, selvom man lyver prisen billigere, viser studiet også. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
26 marts 2021

Vil du i fremtiden gerne imponere din date, men er pengepungen stort set tom? Bare sig til din udkårne, at boks-vinen var smadder dyr, og så smager den pludselig bedre!

Det syntes deltagerne i hvert fald i et vinsmagningsforsøg, hvor forskere havde manipuleret med de purpurrøde dråbers prisskilte, skriver ScienceAlert.

140 forsøgspersoner fik 15 minutters alenetid med 6 små glas vin ved et vinsmagningsforsøg ved University of Basel i Schweiz.

Vinglassene kom i randomiseret (tilfældig ved lodtrækning) rækkefølge, og efter hver slurk skulle deltagerne vurdere vinens intensitet og behagelighed.

Halvdelen af glassene rummede tre forskellige vine uden prisskilte.

Tre andre glas havde enten lave, medium eller høje prisskilte.

Et, to eller ingen af disse prisskilte viste dog ikke den oprindelige pris. De var enten fire gange lavere eller fire gange højere end indkøbsprisen.

Studiet er det første, der undersøger den opfattede intensitet ved vin-smagninger i naturlige omgivelser - altså udenfor et laboratorium.

Resultatet tyder på, at de fleste mennesker sagtens kan smage, at der er tale om dyre vine, selv når prisen var kunstigt lav. Intensiteten blev nemlig som oftest oplevet som højere hos vinene af højere kvalitet.

Men når prisen på billig vin blev kunstigt hevet i vejret, mente forsøgsdeltagerne pludselig, at vinen var lækrere, end hvis de fik at vide, den var billig. 

»[...] En vildledende forhøjelse af prisen på billige vine havde en markant effekt på vurderingen af behageligheden, mens vildledende nedsætning af prisen for dyre vine ikke havde nogen effekt på behagelighedsvurderingen,« skriver forskerne i studiet, der er udgivet i tidsskriftet Food Quality and Preference.

Det var altså kun tanken om de høje prismærker, der havde en effekt på deltagernes oplevelse af vinen.

Så det er bare om at forsøge sig med at hælde posevin i karafler og lyve om årgangen, næste gang du inviterer nogen på middag.

tkt

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.