Iskerneforsker og semiotiker modtager Carlsbergfondets Forskningspriser 2022

Fra venstre præsident i Videnskabernes Selskab Marie Louise Nosch, prismodtager Dorthe Dahl-Jensen, HKH Kronprinsessen, prismodtager Frederik Stjernfelt, uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen og bestyrelsesforkvinde i Carlsbergfondet Majken Schultz. (Foto Martin Juul)

Hvert år hædrer Carlsbergfondet to af Danmarks førende forskere med Carlsbergfondets Forskningspriser.

I år er priserne gået til iskerneforsker og fysiker Dorthe Dahl-Jensen og semiotiker og idéhistoriker Frederik Stjernfelt.

Med prisen følger en million kroner, hvoraf 750.000 kroner er øremærket til forskningsaktiviteter, mens der er frit spil med de resterende 250.000 kroner.

»Carlsbergfondets Forskningspriser går i år til to skelsættende forskere, der ikke blot har skabt enestående resultater på deres meget forskellige forskningsfelter, men som også har gjort en helt særlig indsats for at få formidlet deres forskning, så resultaterne har fået liv ude i verden,« siger Marie Louise Nosch, der er præsident for Videnskabernes Selskab og forperson for priskomitéen og tilføjer:

»Takket være Dorthe Dahl-Jensen er vi helt konkret blevet meget klogere på isafsmeltning i Jordens polare områder og klimaets udvikling op gennem historien. Og Frederik Stjernfelt har åbnet vores øjne for tegns mangeartede betydninger og vigtigheden af ytringsfrihed.«

Carlsbergfondet Forskningsprisers formål er at hylde forskere, der har bidraget afgørende til grundforskning på højt internationalt niveau. Priserne blev uddelt første gang i 2011 i anledning af fondets grundlægger J.C. Jacobsens 200-års fødselsdag.

Det er Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, der varetager processen med indkaldelse af kandidater og priskomiteens indstilling af prismodtagere.