Inuit mæskede sig i hvaler for 4.000 år siden
Fossilt DNA fra køkkenmøddinger afslører, hvordan fortidens kulturer overlevede i Grønland. DNA'et viser overraskende, at bopladserne flød med hvalspæk, og forskerne tror, inuit jagtede havets kæmper 4.000 år før nogen andre.
Inuit Grønlandshval fangst fossilt DNA jordprøver knogler affald bopladser

Ja, det er noget af en kleppert, grønlandshvalen. Derfor har mange hidtil ment, at hvaljagt har været helt umuligt for de første mennesker i Grønland, men et nyt studie peger overraskende på det modsatte. (Foto: Kate Stafford/Wikimedia)

I 1800-tallets hvalfangerbyer blandt kaptajnerne, spækskærerne og harpunérerne hed grønlandshvalen ganske enkelt en rethval - det var den rette hval at fange.

Men den konklusion var de langt fra de første til at nå.

Et danskledet forskerhold viser nu gennem fossilt DNA fra køkkenmøddinger, at de første mennesker i Grønland allerede kastede sig over de op mod 100 tons tunge giganter for mere end 4.000 år siden.

»Det mest opsigtsvækkende fund er utvivlsomt, at vi finder meget høje mængder af DNA fra grønlandshvalen. Det er ny og overraskende viden, for når man sammenligner med knoglefragmenter fra de samme køkkenmøddinger, ser man stort set aldrig hvalknogler,« siger studiets førsteforfatter Frederik Seersholm ved Center for GeoGenetik, København Universitet, som i øjeblikket befinder sig i Perth, Australien på Curtin University.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

LÆS OGSÅ: Grønlands første befolkning kom - måske - fra Sibirien

Ny metode bruger fossilt DNA på ny måde

Menneskets indtog i Grønland

Mennesket har indtaget Grønland ad flere omgange.

Saqqaq palæo-inuit (2500-800 fvt.) ankom som de første og blev grundlagt fra en ganske lille gruppe mennesker.

Ingen ved, hvorfor de forsvandt, men de blev efterfulgt af Dorset-kulturen (800 fvt.–1300 evt.), vikingerne eller nordboerne (985-1450 evt.), og alle blev til sidst erstattet af Thule-kulturen (1200 evt.-i dag)

Studiet giver et detaljeret billede af, hvordan inuit levede og af hvad, men endnu vigtigere markerer det en ny metode til at bruge fossilt DNA fra få gram jord til at løfte nye indsigter om fortidens folk.

»Det her er et super godt værktøj, og vi viser, at pengene passer. Jeg tror virkelig, at vi kan bruge det her til meget mere. Vi er kun lige begyndt,« siger lektor Anders Johannes Hansen ved Center for GeoGenetik, som har ledet projektet.

Det er arktisk arkæolog Jens Fog Jensen ved Statens Naturhistoriske Museum enig i.

»Artiklen præsenterer banebrydende nye metoder, hvor undersøgelserne af DNA fra jordlagene på de gamle bopladser, og især kvantificeringen af DNA fra de forskellige dyrearter, repræsenterer en helt ny, alternativ vej til belysning af den forhistoriske ressourceøkonomi,« siger Jens Fog Jensen, der ikke selv har deltaget i forskningen.

»Fossilt DNA er en helt ny kilde til belysning af sådanne problemstillinger, og metodens anvendelse vil uden tvivl resultere i mange nye erkendelser om det forhistoriske dyreliv.«

LÆS OGSÅ: Fossilt DNA afliver teori om koloniseringen af Amerika

Masser af DNA i nordboers og inuits skraldedynger

De nye resultater er kulminationen af Frederik Seersholms speciale.

»Det startede egentlig som et mindre studie, hvor jeg bare skulle se, hvad der kom ud af at sekventere DNA’et fra en enkelt køkkenmødding fra en gammel vikingegård i Grønland,« siger Frederik Seersholm.

I de næsten 1.000 år gamle jordprøver fra nordboernes affaldsdynger fandt de masser af DNA bevaret.

Det er måske ikke så overraskende for dem, der har fulgt den rivende udvikling, som fossilt DNA har været inde i det sidste årti. Her har forskere ved Center for GeoGenetik været helt i front i udviklingen og bl.a. kortlagt det første komplette arvemateriale (genom) af et fortidsmenneske, netop fra hår udgravet på en boplads i Grønland.

Så den første test gav blod på tanden, og snart udvidede Seersholm projektet med flere bopladser, så alle de oprindelige inuitkulturer i Grønland - saqqaq, Dorset og Thule - var præsenteret 4.000 år tilbage i tiden.

LÆS OGSÅ: Arkæologer går på jagt efter bopladser på Grønland

Inuit Grønlandshval fangst fossilt DNA jordprøver knogler affald bopladser

Grønlandshvalen (Balaena mysticetus) er er næsten helt sort med hvid underkæbe. Den kan blive op til 18,5 meter og veje op mod 100 tons. (Illustration: Karl Joseph Brodtmann/ Nasjonalbiblioteket Norge/Flickr)

Knogler fortæller, hvad inuit spiste

Blandt bopladserne var en boplads i Diskobugten, der er berømt for den tidligste kultur i Grønland, kaldet saqqaq, hvor hårtotten også kom fra.

En anden af studiets forskere, professor Morten Meldgaard ved Center for Geogenetik og Grønlands Universitet i Nuuk, var med til at udgrave bopladsen i 1980'erne - og faktisk var det hans far, Jørgen Meldgaard, som i 1950'erne opdagede saqqaq-kulturens eksistens.

LÆS OGSÅ: Tidlige mennesker dyrkede bjørnekult

Om grønlandshvalen (rethvalen)

Grønlandshvalen (Balaena mysticetus) tilbringer hele livet i arktiske farvande.

Man regner med, at der findes ca. 6.000 grønlandshvaler i verden.

Grønlandshvalen er tung og kraftigt bygget med et stort hoved samt en kort og tyk krop. Den har ingen rygfinne.

Grønlandshvalen er en bardehval, der svømmer langsomt rundt med åben mund og filtrerer vandet for dyreplankton, især vandlopper, ved hjælp af barderne.

Kilde: Naturporten

»Det er jo meget sjovt for mig, at det på den måde er gået lidt i arv,« siger Morten Meldgaard.

»Dengang i 1980'erne tilbragte jeg flere år med at gennemgå knoglematerialet deroppefra og finde ud af, hvad folk havde levet af, og hvilken menu der havde været på bopladsen.«

Meldgaard talte knoglerne af de forskellige arter i køkkenmøddingerne for på den måde at regne ud, hvor mange individer af hvert fangstdyr de spiste og derfra gange op med den gennemsnitlige vægt for dyrene. Hermed kunne de udregne den biomasse, som hver art har fyldt på de tidlige kultures menukort.

Det arbejde skulle vise sig at blive vigtigt for det nye studie.

Jordprøver indeholdt andet DNA end knoglematerialet

Det helt særlige ved bopladserne er, at materialet er ekstremt velbevaret - ganske enkelt, fordi levnene så at sige har været gemt i en dybfryser.

Så da forskerne kortlagde alt det fossile DNA i jordprøverne, fandt de DNA fra adskillige dyr, som ikke fandtes i knoglematerialet - rensdyr, narhval, hvalros og så grønlandshval.

De sammenlignede også de forskellige kulturer, og hvad angik nordboerne fandt de eksempelvis også DNA fra husdyr som ged, får og ko.

Som en slags intern kontrol kunne de også bruge DNA fra dyrenes parasitter.

»Parasitterne stemmer rigtig godt overens med det DNA fra dyr, vi finder i køkkenmøddingerne,« siger Anders Hansen.