Imperium fra oldtiden blandede formentlig hallucinogener i øllet for at få politisk opbakning
wari dekoration

Arkæologer har fundet flere remedier til servering, der hylder den hallucinerende plante. Illustrationen ovenfor er fra en gryde, som blev dekoreret med en skildring af Vilcaplanten og dens letgenkendelige frø. (Illustration: J. Ochatoma Paravicino)

17 januar 2022

Oldtidsimperiet Wari, der eksisterede fra omkring år 600 til 1.000 i det sydlige Peru, serverede tilsyneladende øl blandet med hallucinerende stoffer for at få opbakning fra folk i nye territorier.

De arkæologiske rester fra et stort festmåltid viser ifølge et nyt studie, at øl til arrangementet blev blandet op med frø fra den psykoaktive plante vilca (​​Anadenanthera colubrina), hvilket har resulteret i et psykedelisk trip hos de deltagende.

Forskerne mener, at gæsterne har været almindelige borgere fra regionen, og de spekulerer derfor i, om der er blevet serveret potente drikkevarer for at vinde gæsterne over på deres side politisk.

Indtil for nylig havde forskere kun fastsat, at der havde været såkaldt chicha til festmåltidet - en type øl lavet på frugten fra det peruvianske pebertræ (Schinus molle) - men der er i en længere periode blevet spekuleret i, om der også var vilcafrø til festen.

Ved at undersøge jorden omkring det arkæologiske område har forskerne sidenhen fundet en masse forskellige varianter af planter - herunder også 16 frø fra vilcaplanten samt rester fra frugter, der yderligere er med til at indikere, at der blev lavet chicha til festmåltidet.

vilca plante frø

Vilca er en plante, der vokser i meget tørre, tropiske skove højt oppe i de peruvianske bjerge. Peruvianerne pulveriserede typisk frøene fra planten og sniffede det for at få den hallucinerende og dermed spirituelle effekt. (Foto: M. Biwer)

Forskerne bag studiet mener, at autoriteterne formentlig har inviteret de lokale gæster til fest, og at de hallucinogene øller har skullet give gæsterne en spirituel fællesskabsfølelse, som måske skulle være med til at overtale dem til en ny religiøs orden eller bare for at skabe sammenhængskraft.

Opdagelsen er med til at vise, hvordan og hvornår brugen af hallucinogener i kulturer i Peru ændrede sig fra at være noget, som kun tilkom spirituelle autoriteter, til også at være noget udenfor den politiske elite, ifølge studiet.