Hvem vinder X Factor? Du gætter det bedre uden lyd
Vi tror, vi vurderer musik med ørerne, men i virkeligheden bruger vi allermest vores øjne, viser ny forskning.

Anthony Jasmin har gjort et godt indtryk på både dommere og seere og står nu finalen i årets X Factor. Ny forskning viser overraskende, at deres vinderchancer bedst kan vurderes, når man ser dem optræde uden lyd. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Måske skal du slukke lyden på dit tv, hvis du gerne vil gætte vinderen af finalen i årets X factor, når den ruller ud over skærmene i aften på DR1.

To nye studier peger nemlig på, at vi sandsynligvis mere baserer vores vurderinger af musikalsk optræden på det, vi ser, frem for det, vi hører.

Studierne viser nemlig, at vi er langt bedre til at forudsige, hvilke vurderinger dommere i musikkonkurrencer har lavet, når vi kun kan se de musikere, de har vurderet.

»Vores eksperimenter viser, at folk helt klart er bedst til at forudsige vindere af musikkonkurrencer, når de præsenteres for videoklip af de deltagende musikere uden lyd på, men til gengæld væsentligt dårligere, når de enten baserer deres vurderinger kun på lyden eller klip med både lyd og billede,« forklarer Chia-Jung Tsay til Videnskab.dk.

Hun er lektor ved University College London og er forfatter til de to studier, hvor hun i en række eksperimenter præsenterer deltagere for klip med deltagere fra nogle af verdens bedste klassiske musikkonkurrencer.

Men selvom Chia-Jung Tsays eksperimenter altså specifikt undersøger klassisk musik, så vil hun vurdere, at betydningen af de visuelle indtryk er mindst ligeså vigtige, når vi vurderer andre genrer som jazz eller pop.

Vi tror, vi er bedst med ørerne

Konklusionerne i Chia-Jung Tsays studier vender op og ned på vores gængse forestilling om, at lyd spiller hovedrollen, når vi skal vurdere musik.

Hun har ikke nogen enkel forklaring på, hvorfor det visuelle indtryk kan spille en så dominerende rolle, selv på et domæne som musik, som de fleste af os er så overbeviste om primært handler om lyd.

Men hun peger på, at andet forskning viser, at en større del er hjernen er viet til at tage sig af visuelle indtryk end til for eksempel lyd.

Deltagerne i hendes forsøg var ellers overbeviste om, at de ville være bedst til at identificere de virkelige vindere i konkurrencerne ved hjælp af lydklip.

»Det lader til, at uanset om det er professionelle musikere eller folk uden nogen særlig kendskab til musik, så har de en ide om, at lyd bør være det vigtigste faktor, når man vurderer musik,« siger Chia-Jung Tsay.

Vi bruger jo meget tid og mange penge på at få de rette mennesker til at træffe beslutninger for os, om hvilke musikere og sangere der skal have mulighed for at komme videre i deres karriere. Men spørgsmålet er altså, hvor meget vi får for pengene

Chia-Jung Tsay

I et af eksperimenterne bad Chai-Jung Tsay deltagerne vælge, om de helst ville have et lydklip, et videoklip uden lyd eller et videoklip med lyd til forsøget med at gætte den rette vinder blandt de forskellige klip.

Samtidig fortalte hun dem, at de ville få en bonus for at gætte rigtig.

»Folk valgte helt overvejende lydklippet eller videoklippet med lyd, mens stort set ingen valgt at nøjes med videoklippet uden lyd, selvom det altså i de senere eksperimenter viste sig at gøre deltagerne langt bedre til at gætte de rette vindere.«

Eksperter ikke bedre end nybegyndere til at gætte vindere

Chia-Jung Tsays studie stiller ikke bare spørgsmål ved, om vi faktisk ved, hvad vi laver når vi vurderer musik.

Et andet interessant resultatet af eksperimenterne var, at de deltagende musikeksperter faktisk ikke var bedre til at gætte vinderne, end de almindelige deltagere uden nogen særlig kendskab til musik.

»Jeg har selv en baggrund som klassisk pianist og opfatter mig selv som en slags musikekspert, og derfor var det også lidt overraskende for mig at se, at eksperterne i studiet ikke var signifikant bedre til at gætte de rette vindere end deltagerne uden nogen musikalske forudsætninger,« siger Chia-Jung Tsay.

Musikeksperterne viste sig også at være lige så afhængige af de visuelle indtryk, når de skulle vælge de rette vindere, som de resterende deltagere.

Den eneste forskel på eksperter og novicer var, at eksperterne havde større tillid til deres muligheder for at gætte det rette svar baseret på lyden og større mistillid til deres evner til at vurdere på baggrund af videoklippene uden lyd.

En forestilling som altså gik stik imod resultatet af eksperimenterne.

»Vi bruger jo meget tid og mange penge på at få de rette mennesker til at træffe beslutninger for os, om hvilke musikere og sangere der skal have mulighed for at komme videre i deres karriere. Men spørgsmålet er altså, hvor meget vi får for pengene,« siger Chia-Jung Tsay.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Det sker