Hvem vil være millionær?
Hvis du kan finde ud af, hvordan man finder stærke virksomheder og støtter dem til at få succes, får du en guldforretning lige på stedet. Det mener Henrik Herlau fra Copenhagen Business School.

Hvis du kan regne ud, hvordan Danmark kan støtte virksomheder med større garanti for succes end i dag, så har du fundet dig en guldgrube, mener en forsker ved CBS. (Foto: Colourbox)

Unge eventyrlystne iværksættere har et kæmpemarked for sig, hvor millionerne bare venter på at blive udbetalt.

Vil du opleve syndfloder af rigdom, skal du ikke danne en virksomhed i klassisk forstand, men derimod lave en skabelon for, hvordan andre kan lave virksomheder, som bliver store succeser.

Det mener Henrik Herlau, lektor på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School (CBS).

Vi finder ikke et nyt Lego-firma

»Vi har siden 1974 støttet virksomheder i Danmark med milliarder af kroner efter den samme model, fordi man håber, at en lille eller mellemstor virksomhed laver en ny omgang Lego. Men faktum er, at det gør de bare ikke,« konstaterer Henrik Herlau.

»Derfor må man nu bryde op og opfinde et meget mere effektivt system, hvor man støtter stærke virksomheder i stedet for svage. Det ville simpelthen være rent guf og give mange penge i kassen, uden at man behøver at snyde,« mener Henrik Herlau, som er leder af Center for Innovation og Entrepreneurship på CBS.

Nytænkning skal redde Danmark

»Jeg var med på holdet, da vi lavede ordningen tilbage i 1974, men vi tænkte kun på, hvordan små og mellemstore virksomheder skulle klare sig i Danmark,« fortæller han.

»I dag skal man også tænke på, at kineserne, inderne, amerikanerne og selv svenskerne gør sig helt andre grundlæggende entrepreneur-tanker, end vi gør. Hvis det ikke bliver ændret, vil vi tabe på den lange bane. Jeg ved, at det er en kontroversiel holdning, men jeg har arbejdet med det her i 18 år, så det er ikke bare røg, jeg sender af sted,« lyder bredsiden fra Henrik Herlau.

Ifølge Henrik Herlau rammer man guldåren, hvis man finder ud af, hvordan man får viden fra højtuddannede og stærke virksomheder videre ud til de nye mindre virksomheder.

God ledelse og viden

»Kernen i en hvilken som helst virksomhed består af god ledelse og viden. Det er så simpelt, at man skulle tro, det var løgn,« mener han.

»Hvis man starter med at fokusere på mennesker, kommer vi til at ligge tæt på de entreprenøre bølger, som skabte velfærdssamfundet. Men lige nu står vi i stampe, fordi vi kun tænker i produkter,« siger Henrik Herlau, inden han slutter med en opfordring:

»Gennem vores forskning aner vi konturen af en meget spændende model, som kunne komme ind på markedet med meget stor kraft, og jeg ville endda gerne stille mig til rådighed for at fortælle interesserede, hvordan sådan en model mere præcist kunne se ud.«

Altså en konkret opfordring til at komme i gang. Så hvem vil være millionær?

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.