Højtstående skandinavisk vikingekriger fik flot begravelse i Skotland
viking udgravning

Vikingeskibsgrave er temmelig sjældne, og dette er den første der er fundet på Storbritanniens 'hovedø' (Foto: Oliver Harris/Antiquity)

13 februar 2017

Vikingerne sejlede som bekendt til Storbritannien, hvor de i høj grad satte deres præg.

Alligevel er det ikke hver dag, det lykkes arkæologer at finde så vigtige fund, som de gjorde Skotland i 2011. Her dukkede nemlig en sjældent velholdt vikingeskibsgrav op.

Det er første gang, arkæologer finder en intakt vikingeskibsgrav på Storbritanniens 'hovedø', skriver forskerne i et studie udgivet i det videnskabelige tidsskrift Antiquity.

Studiet beskriver de fund, arkæologerne har gjort under udgravningen siden 2011.

Her når forskerne frem til, at den afdøde var en viking af høj status. Ved hjælp af isotopiske analyser af det prominente ligs tænder, kan de vurdere, at personen kan være af skandinavisk oprindelse.

Der er højst sandsynligt tale om en mand, men man kan ikke være sikker.

vikingeskib kort skotland

Gravstedet blev fundet i Swordle Bay i Skotland i 2011 (Foto: Antiquity)

Gravstedet indeholdt våben, hvilket altså indikerer den afdødes høje status, men også mere hverdagsagtige genstande var at finde i gravskibet. Det gjaldt for eksempel objekter, som kan bruges til markarbejde eller madlavning.

Gravgodset lader til at have skotske, irske og skandinaviske forbindelser.

Ifølge forskerne er vikingeskibsgrave »ikoniske, arkæologiske opdagelser«:

»Selvom det (skibet, red.) ikke er så storslået i størrelsen som nogle af de skandinaviske eksempler, repræsenterer det ikke desto mindre en rig vikingegrav, som er en vigtig tilføjelse til samlingen i Storbritannien,« skriver forskerne.

viking fund