Historiske skatte fundet ved den antikke verdens Titanic
Et hold forskere har fundet nye skatte ved et 2.000 år gammelt skibsvrag i det græske øhav. Det sunkne skib er det største antikke vrag i verden, lyder det.

I 1900-tallet fandt nogle fiskere et skibsvrag på bunden af Det Ægæiske Hav, ved den lille græske ø Antikythera, som det sunkne skib efterfølgende blev opkaldt efter. Forskere har siden da anslået, at skibet sank omkring 70 og 60 år f.kr..

Vraget gemte på skatte i lastrummet, blandt andet bronzestatuer, smykker og møbler. Det mest utrolige fund fra vraget anslås dog uden sammenligning at være 'Antikythera-mekanismen', en avanceret klokkemekanisme som siges at være den første kendte analoge datamaskine.

Dengang skibet første gang blev opdaget og undersøgt, var det dog en ekstremt risikabel affære, eftersom teknologien ikke var særlig veludviklet på daværende tidspunkt. Efterforskningen af det store vrag var dengang derfor ekstremt risikabelt, og to dykkere endte med lammelser, mens en tredje døde i forsøget, skriver det amerikanske Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI).

Men en ny ekspedition ved Antikythera-vraget viser nu, at der er flere skatte at komme efter. De nye udgravninger er foretaget af forskere fra WHOI.

Du kan blive klogere på udgravningen ved at se videoen øverst i artiklen.

Vrag er ’den antikke verdens Titanic’

Dykkerne har blandt andet fundet et anker ved det store skibs-vrag. (Foto: Brett Seymour, Return to Antikythera 2014</a>)

Forskerne har opdaget, at Antikythera-vraget dækker over et langt større område end først antaget. Derudover har man fundet 50 meter lange skibsplanker, der antyder, at skibet var større, end man hidtil har troet.

»Resultaterne viser, at dette er det største antikke vrag, der nogensinde er opdaget. Vraget er 'den antikke verdens Titanic',« siger marine-arkæolog Brenden Foley fra WHOI i en pressemeddelelse.

Ved udgravningerne har man blandt andet fundet et anker og bronzerede reb, der har overlevet 2.000 år på havbunden. Derudover har man fundet et stort bronzespyd, der er 2,1 meter langt, 6 centimeter i diameter og har en vægt på 10,3 kilo. Da spyddet er for stort til at have været et reelt våben, vurderer forskerne, at det må have været en del af en statue, som man tidligere har fundet rester af på havbunden.

Forskerne har benyttet sig af højteknologisk udstyr til udgravningerne, blandt andet en speciallavet metallisk dykkerdragt, der kan fungere helt nede på 300 meters dybde i op til 50 timer.