Det værste år nogensinde i menneskets historie: Her er forskernes bud
Kilde:
16 november 2018

Hvilken historisk tid man nødigst vil opleve at leve i, er nok op til den enkelte, men forskningen har også et bud på, præcist hvilket år, der har været det mest forfærdelige i menneskets historie.

Det drejer sig hverken om 'populære' bud som år 1347, hvor pesten begyndte at hærge Europa, årene mellem 1918-20, hvor den spanske syge slog omkring 50 millioner mennesker ihjel på verdensplan eller årene under de to verdenskrige.

Forskernes bud er i stedet år 536, da netop det år ifølge forskning markerer begyndelsen på den værste periode nogensinde at være i live i, skriver Science Alert

Faktisk sker der forbløffende lidt på dette tidspunkt i forhold til krig og sygdomsplager. Til gengæld oplever man usædvanligt og ekstremt vejr, fordi en støvet tåge har lagt sig mellem Solen og Jorden.

Temperaturen styrtdykker, hvilket fører til tørke, fejlslåen høst og hungersnød. I Kina får de sommersne, og i Norge og Sverige dør halvdelen af befolkningen angiveligt under den pludselige klimakatastrofe.

Flere ting, blandt andet spor fundet i iskerner i Antarktis, tyder på, at vulkanudbrud har været skyld i det voldsomme vejr.
Iskerner fungerer lidt som et træs årringe, fordi de årligt bygges op af et nyt lag sne og is. Du kan så at sige 'slå op' på år 536 i den gamle is, og hvis du finder vulkansk aske i islaget, ja, så har der været et vulkanudbrud.
Nu har man i en analyse af en iskerne fra gletsjeren Colle Gnifetti, der findes på grænsen mellem Schweiz og Italien, imidlertid gjort et andet fund, nemlig spor af bly-forurening omkring år 640.
Det tyder på, at mennesker begynder at udvinde sølv på det tidspunkt, og udslag i isen i 660 og igen i 695 peger på, at man her er begyndt at producere mønter.
Forskernes konklusion er derfor, at mennesket fra 536 og i en periode på mere end hundrede år har levet i stagnation. Altsammen på grund af et par vulkanudbrud.

Studiet er publiceret i Antiquity.